سامانه مانسون فقط سبب فعال شدن مسیل‌ها شد/ در حجم ورودی سدها تغییری ایجاد نشد
سامانه مانسون فقط سبب فعال شدن مسیل‌ها شد/ در حجم ورودی سدها تغییری ایجاد نشد
رئیس سازمان آب و برق خوزستان گفت: بررسی آمار ثبت شده نشان می‌دهد از اولین روز فعالیت سامانه مانسون در استان خوزستان تا کنون، از نظر حجم ورودی به مخازن تغییر محسوسی روی نداده و عمدتا بارش‌ها سبب فعال شدن مسیل‌ها و حوضه‌های میانی با حجم آبدهی محدود بوده است.

عباس صدریان فر رئیس سازمان آب  و برق خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، اظهار کرد: به توجه به ابلاغ صورتجلسه ستاد ملی فرماندهی و پشتیبانی سیلاب شرکت مدیریت منابع آب ایران در مورخ ۳ مرداد ۱۴۰۱ و اعلام هشدار هواشناسی  سطح قرمز مدیریت بحران استان مورخ ۵ مرداد ۱۴۰۱ در خصوص ورود سامانه بارشی مانسونی به خوزستان و حوضه‌های آبریز منتهی به استان لذا این سازمان از همان تاریخ  3 مرداد  اقدام به تشکیل ستاد مدیریت سیلاب سازمان آب وبرق خوزستان را کرد.

وی افزود: تیم‌های متخصص و کارشناسی  این سازمان پس از بررسی مسیر تحت تاثیر سامانه و نیز پیش بینی  سیلاب با استفاده از مدل‌سازی و بررسی اثرات ناشی از آن در مسیل‌ها و رودخانه‌ها، با توجه به وسعت تحت پوشش سامانه بارشی در یک اقدام سریع از طریق تشکیل گروه‌های ویژه، تمامی نقاط بحرانی و مسیل‌ها در حوضه‌های آبریز مورد بازدید میدانی قرار داده شد.

رئیس سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به بررسی گلوگاه‌ها، تاسیسات، کارگاه‌های عمرانی، روستاهای مسیر و نقاط آسیب پذیر احتمالی، گفت: اقدامات لازم از منظر رفع موانع، اطلاع رسانی و هشدار مستقیم از طریق بنر و نیز اطلاع رسانی به فرمانداری شهرستانها و … صورت گرفت.

صدریان فر بیان کرد: با توجه به  ویژگیهای خاص  این سامانه و تغییرات لحظه‌ای آن، ضمن برقراری شیفت شبانه روزی در ستاد مرکزی سازمان و دیگر شهرستانهای تحت پوشش، از تمامی ابزارها و ظرفیت‌های ممکن شامل تجهیزات برخط پایش بارش و سیلاب رودخانه‌ها، تصاویر ماهواره‌ای و گزارش‌های میدانی متصدیان ایستگاه های سنجش و تیم‌های عملیاتی امور آب مناطق برای مدیریت شرایط بهره گرفته شد.

وی عنوان کرد:  بررسی آمار ثبت شده نشان می‌دهد از اولین روز فعالیت سامانه مانسون در استان خوزستان تا کنون، از نظر حجم ورودی به مخازن تغییر محسوسی روی نداده و عمدتا بارش‌ها سبب فعال شدن مسیلها و حوضه های میانی با حجم آبدهی محدود بوده است.

صدریان فر افزود: البته پس از پایان سامانه بارشی و خروج آن از استان گزارش کامل اثرگذاری بر ذخایر سدها ارائه خواهد شد.

وی گفت: تا این لحظه  پنج جلسه مدیریت سیلاب در سطح ستاد مرکزی سازمان با بهره‌گیری از اطلاعات و تحلیل‌های کارشناسی بروز رسانی شده، و نیز ارتباط برخط با تیم های عملیاتی منطقه تشکیل و برنامه ریزی، هماهنگی و اقدامات لازم صورت پذیرفته است.

انتهای پیام