باختی مجدد برای قالیباف
باختی مجدد برای قالیباف
به نظر می رسد نمایندگان مجلس در حالی که هردو گزینه را در سطح کلان و دیوان محاسبات نمی دانستند اما نظر خود را در مخالفت با گزینه جریان قالیباف ثبت کردند و به دستغیب رای اعتماد دادند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در روزهایی که مهرداد بذرپاش، رئیس دیوان محاسبات بعد از استعفا و درگذشت رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی شد باری دیگر انتخاب رئیس جدید دیوان محاسبات در رسانه های مختلف منعکس شد. بعد از انتخاب گزینه های پیشنهادی امروز کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، سید احمدرضا دستغیب و را به عنوان کاندیدای تصدی ریاست دیوان محاسبات انتخاب و معرفی کرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بعد از شنیدن برنامه ها و سخنان هردو کاندیدا در جریان انتخاب رئیس جدید دیوان محاسبات کل کشور، سید احمدرضا دستغیب را با ۱۴۱ رأی موافق از مجموع ۲۵۳ نماینده حاضر در صحن وی را بعوان رئیس جدید دیوان محاسبات انتخاب کردند.

نه بزرگ نمایندگان به گزینه جریان قالیباف

این انتخابات در حالی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد که پژمان پشمچی زاده، گزینه نزدیک به جریان قالیباف نتوانست رای نمایندگان را بدست بیاورد. از این رو به نظر می رسد نمایندگان مجلس در حالی که هردو گزینه را در سطح کلان و دیوان محاسبات نمی دانستند اما نظر خود را در مخالفت با گزینه جریان قالیباف که چندی پیش طی حکمی رییس مجلس، پشمچی زاده را به سمت معاونت نظارت مجلس منصوب کرده بود، ثبت کردند و به دستغیب رای اعتماد دادند.

به نظر می رسد اختلاف نظر زیاد جمیع نمایندگان با این جریان در مجلس از انتخابات هیئت رئیسه امسال شکل گرفت. انتخاباتی که جریان اقلیت اصلاحات و اعتدالیون مجلس توانست با عملکرد ضعیف اداره فراکسیون اکثریت در این انتخابات تاثیرگذار باشد. اقداماتی که باعث شد فراکسیون اکثریت را با گذشت تنها دو سال از مجلس، کارایی این فراکسیون را به پایان برساند و می توان گفت با این اقدامات عمر فراکسیون اکثریت به سر آمد.

بیشتر بخوانید: رای اصلاح‌طلبان به سبد کدامیک از نامزدهای ریاست مجلس ریخته شد؟

با این حال در صحن علنی امروز مجلس نیز از جانب چند نماینده اختلاف نظر شدیدی با جریان قالیباف دیده شد که باعث رد و بدل شدن حرف هایی در خلاف نظرهای همدیگر بین نمایندگان مخالف و موافق این جریان شد. اما باید دید که در آینده نزدیک این اختلاف نظرها می تواند خود را در انتخابات هیئت رئیسه سال آخر مجلس نشان دهد یا خیر؟ آیا گزینه‌های این جریان برای ریاست و هیئت رئیسه مجلس در سال آخر باز هم دچار ریزش می شود یا خیر؟

درواقع می توان می‌توان گفت رفتار امروز نمایندگان و انتخاب سید احمدرضا دستغیب برای ریاست دیوان محاسبات، اولین مخالفت عیان  نمایندگان با جریان قالیباف بعد از انتخابات دوره سوم هیئت رئیسه مجلس یازدهم است که باید دید این اختلاف نظرها در یکسال و نیم مانده از عمر مجلس باز هم خود را نشان می دهد یا خیر؟

سوابق علمی اجرایی دستغیب

به هرحال امروز دستغیب به عنوان رئیس جدید دیوان محاسبات انتخاب شد و سکان آن را به دست گرفت. دستغیب از نمایندگان سابق مجلس است که میتوان گفت با توجه به سوابق وی با ساز و کارهای مجلس آشناست. از این رو در ادامه سوابق رئیس جدید دیوان محاسبات آورده شده است که می خوانید:

سید احمدرضا دستغیب (زاده ۹ اردیبهشت ۱۳۵۵) است. او دارای دکترای علوم سیاسی با بیش از ۲۱ سابقه تدریس در حوزه‌ی حکمرانی و سیاستگذاری، مدیریت سازمانی و رفتار‌های جمعی، توسعه اقتصادی و سیاسی، مباحث حقوقی و قانونگذاری، سازمان­های بین المللی و منطقه‌ای است.

دستغیب نمایندهٔ حوزهٔ انتخابیهٔ شیراز در دورهٔ هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی بود.

از موارد شاخص مدیریتی و اجرایی :

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی.

نائب رییس کمیسیون تلفیق بودجه در ادوار مختلف.

عضو کمیسیون تدوین برنامه پنج­ساله توسعه کشور.

مشاور رئیس مجلس و قائم مقام ستاد تحلیف.

جانشین حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی.

عضو هیئت امنای مرکز پژوهش­های مجلس شورای اسلامی.

رئیس کمیسیون سیاست داخلی مجمع.

نایب رئیس کمیسون امنیت ملی و سیاست خارجی.

نایب رئیس کمیسون تدوین آیین نامه مجلس شورای اسلامی.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی.

مشاور دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی.

رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان.

رئیس هیئت بازرسی رایزنی­های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران.

رئیس شورای اجرایی گروه بین المجالس IPU.

و مدیرکل سازمان ملی جوانان را میتوان بخشی از عملکرد اجرایی وی ذکر کرد