تشکلهای دانشجویی در حوزه ازدواج دانشجویی خوب عمل کردند
تشکلهای دانشجویی در حوزه ازدواج دانشجویی خوب عمل کردند
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: از سال‌های ۹۲ تا ۱۴۰۰ شاهد کاهش نرخ ازدواج بودیم. این موضوع بسیار نگران کننده است و باید برای ازدواج جوانان به ویژه دانشجویان چاره‌اندیشی می‌شد. بنابراین سند ملی ازدواج دانشگاهیان تهیه، تدوین و تصویب شد.

اولین جلسه ستاد ملی ازدواج دانشگاهیان امروز چهارشنبه (۱۴ دی) با حضور حجت الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، وزیر علوم، وزیر بهداشت، وزیر ورزش و جوانان، شهردار تهران و جمعی دیگر از مسئولین مربوطه در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

دانشگاه فرهنگیان بیشترین آمار ازدواج دانشجویی وزارت علوم

حجت الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در اولین جلسه ستاد ملی ازدواج دانشگاهیان که امروز چهارشنبه (۱۴ دی) در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، گفت: در حال حاضر جمعیت یکی از مشکلات اصلی کشور است‌، بنابراین باید جزو دغدغه‌های جدی تمام دستگاه‌ها یا نهادهای کشور باشد.

وی درباره اهمیت ازدواج جوانان عنوان کرد: اگر نرخ ازدواج بالا رود، آمار فرزندآوری نیز بیشتر خواهد شد. همچنین تجرد قطعی جوانان به ویژه دختران نیز کاهش می‌یابد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: از سال‌های ۹۲ تا ۱۴۰۰ شاهد کاهش نرخ ازدواج بودیم. این موضوع بسیار نگران کننده است و باید برای ازدواج جوانان به ویژه دانشجویان چاره‌اندیشی می‌شد. بنابراین سند ملی ازدواج دانشگاهیان تهیه، تدوین و تصویب شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجوی دختر و پسر در کشور مشغول به تحصیل هستند که جامعه هدف بسیار عالی برای ازدواج و پس از ازدواج فرزند آوری هستند.

حجت الاسلام رستمی عنوان کرد: نهاد رهبری سال ۷۶ اولین دوره ازدواج دانشجویی را در دانشگاه شهید بهشتی برگزار کرد و سال به سال تلاش کرد، کیفیت این ازدواج‌ها را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه پایداری زندگی در ازدواج های دانشجویی بسیار بالاست،  خاطرنشان کرد:  این موضوع به علت توقع کم زوجین، اعتقادات مذهبی و آموزش‌ها در دانشگاه‌ها و کارگاه‌های مهارتی است.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به داشتن بیشترین میزان دانشجو نسبت به سایر دانشگاه‌ها،  بیشترین نرخ ازدواج دانشجویی را در کشور دارد. همچنین از بین دانشگاه‌های ذیل وزارت علوم، دانشگاه فرهنگیان بیشترین آمار این نوع ازدواج را دارد. (جزئیات بیشتر را در اینجا بخوانید)

ضرورت ساخت خوابگاه متاهلی از زبان وزیر علوم

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این جلسه گفت: یکی از دلایل اینکه ازدواج‌های دانشجویی پایدار است این است که دانشجویان ما در دوران دانشجویی به ویژه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری برای انجام کارهای پایان نامه و آزمایشگاه‌ها با یکدیگر آشنا شده و شناخت کامل از یکدیگر پیدا می‌کنند و این ازدواج صورت می‌گیرد و در واقع ازدواجی که صورت می‌گیرد بر اساس دانایی و شناخت است و دانشگاه‌ها برای کشور ما یک نعمت محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به تقویت ازدواج دانشجویی گفت: برای تقویت ازدواج دانشجویی باید سه اقدام انجام شود. اول اینکه دانشگاه‌های ما زمین به اندازه کافی برای خوابگاه متاهلی دارند. مشکل در حال حاضر ساخت خوابگاه دانشجویی است که دولت به اندازه کافی اعتبار برای ساخت خوابگاه دانشجویی ندارد. بنابراین باید در این ستاد، این پروژه مطرح شود که چه تمهیداتی می‌توان پیش بینی کرد تا از بخش خصوصی و کمک‌های مردمی برای ایجاد این خوابگاه‌ها راهکاری پیدا کرد.

وی تاکید کرد: باید ساخت خوابگاه متاهلی جدی گرفته شود و ما باید روی آن کار کنیم.

وزیر علوم ادامه داد: در تمام دنیا به دانشجویان دکتری حقوق می‌دهند. بنابراین اساتید باید پروژه‌های تحقیقاتی نیازمحور را در دستور کار خود قرار دهند و از دانشجویان دکتری و ارشد بخواهند که این پروژه‌ها را انتخاب کنند تا امکان حمایت مالی نیز از این دانشجویان وجود داشته باشد. (جزئیات بیشتر را در اینجا بخوانید)

تشکل‌های دانشجویی در زمینه ازدواج دانشجویی خوب عمل نکرده‌اند

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ظهر امروز در جلسه ستاد ازدواج دانشگاهیان با اشاره به ازدواج دانشجویی گفت: صدا و سیما، سینما و نشریات در زمینه ازدواج دانشجویی خوب عمل نکرده اند در صورتی که بسیار مؤثر هستند و باید این نهادها را به صحنه آورد.

وی با اشاره به تجربه ازدواج دانشجویی خود گفت: من نیز ۴۱ سال پیش ازدواج دانشجویی داشتم و همسرم سالِ پایینی ما بود که ازدواج کردیم و این ازدواج پایدار بوده چون تا الان ادامه داشته است. دوستان من نیز ازدواج دانشجویی داشته اند. در آن زمان چون انقلاب بود و دانشگاه‌ها شرایط انقلابی داشتند این موضوع بسیار مؤثر بود.

وزیر بهداشت افزود: تشکل‌های دانشجویی در این زمینه خیلی خوب عمل نکرده اند و باید فعال‌تر در این زمینه حاضر شوند. (جزئیات بیشتر را در اینجا بخوانید)

سند ملی ازدواج دانشگاهیان در مرحله اجرایی قرار گرفته است

حجت الاسلام مهدی فاطمی پور معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در اولین جلسه ستاد ازدواج دانشگاهیان با بیان اینکه موضوع ازدواج و تشکیل خانواده اهمیت بسیاری در زندگی تمام افراد دارد گفت: در این راستا ازدواج در دوران دانشجویی به دلیل سن مناسب و زندگی در محیط هم تزار حائز اهمیت بیشتری است.

وی گفت: نهاد رهبری سال ها است که به موضوع ازدواج دانشجویی پرداخته است؛ چرا که این موضوع مطالبه دانشجویان و رهبر انقلاب است‌.

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: خدمات به زوجین دانشجو در تمامی دستگاه‌های کشور وجود دارد. بنابراین برای هم افزایی بین دستگاه‌ها، سند ملی ازدواج دانشگاهیان تهیه شده و در حال حاضر این سند در مرحله اجرایی قرار گرفته است.

وی افزود: ۲۴ دستگاه در این سند، متعهد به ارائه خدمات به دانشگاه‌ها و دانشجویانی که قصد ازدواج دارند، شده‌اند. البته این ظرفیت‌ها به واسطه خود اظهاری این دستگاه ها، بررسی و تهیه شده است.

حجت الاسلام فاطمی پور گفت: در حال حاضر حدود ۳۵ هزار مورد ازدواج دانشجویی در کشور ثبت شده است‌. نهاد در تلاش است تا این آمار را سال به سال افرایش دهد