مسئولان اجرایی خوزستان از علم و فناوری حمایت جدی کنند
مسئولان اجرایی خوزستان از علم و فناوری حمایت جدی کنند
نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اگر انسان‌های نخبه و فکور مجال فعالیت پیدا کنند، مسیر خود را تشخیص خواهند داد، گفت: انتظار ما از مسئولان و دستگاه‌های مختلف اجرایی این است که در میدان بیایند و از علم و فناوری حمایت جدی کنند.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اگر انسان‌های نخبه و فکور مجال فعالیت پیدا کنند، مسیر خود را تشخیص خواهند داد، گفت: انتظار ما از مسئولان و دستگاه‌های مختلف اجرایی این است که در میدان بیایند و از علم و فناوری حمایت جدی کنند.

آیت‌الله محسن حیدری در آیین تودیع و معارفه رئیس پارک علم و فناوری خوزستان که امروز (۲۱ اردیبهشت‌ماه) در دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به راهبردهایی که مقام معظم رهبری در دو دهه اخیر در پیش داشته‌اند و در نتیجه پیگیری‌های ایشان، در این زمینه گام‌های بلندی برداشته شد. در سوره الرحمن خداوند به همه انسان‌ها و جنیان می‌فرماید که اگر بخواهید پای خود را از محدوده زندگی فراتر بگذارید، نمی‌توانید حرکت کنید مگر اینکه توانایی لازم را داشته باشید.

وی افزود:علم، سلطان به معنای سلطه‌آفرین، دوران‌ساز و تحول‌آفرین است و می‌تواند همه چیز را تحت سلطه خود درآورد. قرآن نیز به این نکته اشاره دارد که انسان می‌تواند زمین را آباد کند. خداوند می‌فرماید که نه تنها می‌توانید زمین را آباد کنید بلکه کرانه‌های دیگر را تحت سلطه خود درآورید. امام علی(ع) می‌فرمایند که ستارگان در آسمان در خود تمدن‌هایی دارند که شبیه مدنیتی است که شما در زمین دارید. این انسان است که باید حرکت کند و آسمان را زیر سلطه خود قرار دهد.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: قرآن رسالت خود را در هدایت‌گری منحصر می‌کند. رسالت قرآن، تربیتی و هدایتی است و اهتمام بر این است که استعدادهای بشر را شکوفایی ببخشد و انسان‌های فکور و نخبه را وادار به حرکت کند. وقتی امام زمان(عج) ظهور می‌کند مهم‌ترین کار ایشان به جز عدالت‌گستری و امنیت کامل و گسترش دین، بحث علم و فناوری است.

آیت‌الله حیدری ادامه داد: مقام معظم رهبری یکی از اهداف اصلی انقلاب را تمدن اسلامی مطرح کردند و صریحاً فرمودند که رسیدن به تمدن اسلامی بدون علم و فناوری ممکن نیست. بر این اساس بیشترین اهتمام خود را به علم و فناوری داشته‌اند.

وی افزود: در طول ۲۰، ۳۰ سال اخیر دولت‌های مختلف با سلایق و گرایش‌های مختلف روی کار آمده‌اند اما مقام معظم رهبری تلاش داشتند که همه دولت‌ها را به حمایت از نخبگان و علم و فناوری سوق دهند و به برکت این سیاست‌های حکیمانه، پارک علم و فناوری در کشور راه‌اندازی شد و معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری تعریف شد. البته استان خوزستان در این زمینه باید سهمی را بر عهده بگیرد. البته حرکت‌های خوبی انجام شده است و حدود ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان تأسیس شد اما آیا واقعاً ظرفیت‌های علمی خوزستان مجال شکوفایی پیدا کرده است یا نه؟ این مطلبی است که باید به جد به آن پرداخت.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری خطاب به مسئولان استانی گفت: انتظار ما از مسئولان و دستگاه‌های مختلف اجرایی این است که در میدان بیایند و از علم و فناوری حمایت جدی کنند. اگر انسان‌های نخبه و فکور مجال فعالیت پیدا کنند، مسیر خود را تشخیص خواهند داد، البته به شرطی که موانع را از سر راه آن‌ها بردارید.

وی با بیان اینکه امیدواریم با مدیریت جدید پارک علم و فناوری شاهد شکوفایی ظرفیت‌های علم و فناوری باشیم عنوان کرد: در این حوزه قطعاً ظرفیت‌های علمی، نیروهای انقلابی و دانشمند و پخته زیادی در خوزستان وجود دارد اما خیلی از آن‌ها شناخته شده نیستند و وقتی می‌خواهند حرکتی بکنند چندین مانع بر سر راه خود پیدا می‌کنند. اساتید، مدیران دانشگاه‌ها و معلمان، باید توجه ویژه‌ای نسبت به شناخت استعدادها داشته باشند و آن‌ها را به جریانات وصل کنند. همه باید دست به دست هم دهند تا شاهد شکوفایی استعدادها باشیم. اینکه تنها ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان در خوزستان ثبت شده باشد و تنها ۹۵ شرکت مجوز لازم را داشته باشند، خیلی کم است.

انتهای پیام