معاون وزیر علوم: سهم اقتصاد دانش بنیان در تولید ناخالص ملی کمتر از ۴ درصد است
معاون وزیر علوم: سهم اقتصاد دانش بنیان در تولید ناخالص ملی کمتر از ۴ درصد است
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سهم اقتصاد دانش بنیان در تولید ناخالص ملی بر اساس آمارها بین ۰.۴ تا ۴ درصد است و این در حالی است که در سند چشم انداز ۱۴۰۴ باید این آمار به ۵۰ درصد برسد.

علی خیرالدین روز چهارشنبه در حاشیه کلنگ زنی ساخت شهرک فناوری خوزستان گفت: فاصله زیادی تا رسیدن به چشم انداز تعریف شده برای سهم ۵۰ درصدی اقتصاد دانش بنیان در تولید ناخالص ملی تا سال ۱۴۰۴ وجود دارد که رسیدن به این چشم انداز با روند فعلی کار دشواری است.

وی ادامه داد: ۶ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش بنیان هم اکنون در کشور وجود دارد و این در حالی است که این آمار با هدفگذاری انجام شده برای ایجاد ۴۰۰ هزار شرکت دانش بنیان تا سال ۱۴۰۴ فاصله بسیار زیادی دارد.

معاون وزیر علوم تغییر رویکردها برای جهش در اقتصاد دانش بنیان را ضروری دانست و افزود: توجه به اقتصاد دانش بنیان مهمتر از تعداد و کمیت این شرکت ها در کشور است چرا که ایجاد صدها هزار شرکت بدون توجه به اقتصاد، نه تنها گره گشا نیست بلکه می تواند آسیب هایی نیز به همراه داشته باشد.

خیرالدین گفت: ۴۰ درصد بیکاران کشور فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند و بی توجهی به اقتصاد دانش بنیان برای شرکت های دانش بنیان این نگرانی را ایجاد می کند که در سال های آینده با شرکت های دانش بنیانی مواجه باشیم که توان فروش محصولات خود را نداشته باشند که این یکی از نگرانی های جدی در روند توسعه شرکت های دانش بنیان است.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سهم شرکت‌های دانش بنیان در صنعت کشور حدود ۱.۱ درصد و در کشاورزی حدود چهار درصد است که این آمار بسیار ناچیز است.

وی با اشاره به هدفگذاری دولت برای افزایش ۲ برابری تعداد شرکت های دانش بنیان در کشور تا پایان امسال افزود: تمام تلاش وزارت علوم افزایش سهم شرکت های دانش بنیان در تولید ناخالص ملی است.

خیرالدین، تبدیل اقتصاد دانش بنیان به عنوان یک فرهنگ و مطالبه عمومی را ضروری دانست و ادامه داد: گفتمان علمی و حمایت از شرکت های دانش بنیان باید به عنوان یک فرهنگ عمومی در کشور تبدیل شود.

وی افزود: ۱۰ هزار و ۵۰۰ واحد فناوری در کشور وجود دارد که از این تعداد تنها حدود ۱۵ درصد یعنی یک هزار و ۷۰۰ شرکت، دانش بنیان است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در سفر یک روزه خود به خوزستان علاوه بر کلنگ زنی ساخت شهرک فناوری خوزستان با وسعت ۲۰ هکتار و بازدید از نمایشگاه داخلی پارک علم و فناوری در آیین تودیع و معارفه رییس قدیم و جدید پارک علم و فناوری خوزستان شرکت کرد.

پارک علم و فناوری خوزستان که حدود ۱۲ سال از آغاز فعالیت آن می گذرد هم اکنون دارای ۲۹۴ شرکت دانش بنیان است و هم اکنون ۲ هزار و ۳۰۰ نفر در زیرمجموعه این پارک مشغول فعالیت هستند.