نشست هم اندیشی اساتید دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان در خصوص تحقق شعار سال ۱۴۰۱برگزار شد
نشست هم اندیشی اساتید دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان در خصوص تحقق شعار سال ۱۴۰۱برگزار شد
به گزارش آوای دانشجو،  هم اندیشی اساتید دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان در خصوص تحقق شعار سال 1401 که به همت کانون بسیج اساتید دانشگاه در روز یک شنبه مورخ 1/3/1401 برگزار شد.

به گزارش آوای دانشجو،  هم اندیشی اساتید دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان در خصوص تحقق شعار سال ۱۴۰۱ که به همت کانون بسیج اساتید دانشگاه در روز یک شنبه مورخ ۱/۳/۱۴۰۱ برگزار شد.

این نشست رأس ساعت ۱۰ صبح در محل سالن اجتماعات دفتر ریاست دانشگاه با قرائت قرآن کریم و سرود ملی آغاز شد. در ابتدا، مسئول کانون بسیج اساتید دانشگاه حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای دکتر میری ضمن عرض خیر مقدم خدت حضار محترم، هدف از تشکیل جلسه را تبین شعار سال ۱۴۰۱ عنوان کردند و ادامه دادند که بسیج اساتید دانشگاه تمام توان خود را صرف تحقق شعار سال نموده و از تمام ظرفیت خود در این راه استفاده خواهد کرد. ایشان از همه ی اساتید حاضر در جلسه درخواست کردند که مطالبه مقام معظم رهبری را با جدیت سرلوحه کار قرار دهند و تلاش نمایند تا مشکلات کشور را از روش های علمی بررسی کرده و راهکارهای مناسب ارائه دهند.

رئیس محترم دانشگاه ، جناب آقای دکتر عبدشاهی، ضمن عرض خیر مقدم به اساتید حاضر در جلسه، ضمن ابراز تشکر از برگزاری این هم اندیشی به مسائل و مشکلات کشور و بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و طبعات آن بر اقتصاد کشور و لزوم انجام این کار توضیحاتی را ارائه کردند.

مسئول محترم دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، حجت الاسلام و المسلمین علوی کیا هم ضمن تشکر از برگزاری این نشست، بر حل مشکلات کشور از طریق شرکت های دانش بنیان تأکید کردند. ایشان در بخش دیگری از سخنان خود از اساتید دانشگاه درخواست کردند بدون توجه به گرایش های سیاسی با همدلی و همکاری در کارهای علمی مشترک حضور داشته باشندتا کشور بتواند از توان فزاینده افراد بهرمند گردد.

دکتر علیرضا شافعی نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه و همایش فرصت ها و چالش های استان خوزستان در سال ۱۴۰۱ ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص زمان و مکان برگزاری همایش و همچنین فرصت تهیه و ارسال مقالات تأکید کردند که هدف از این همایش بررسی مسائل و مشکلات و ارائه را حل با استفاده از روش علمی و کاربردی است.

ایشان خاطر نشان کردند که طبق فرمایش مقام معظم رهبری و تأکید معظم له بر علم نافع و سودمند، مقالات ارایئه شده باید حاوی جنبه های کاربردی و اجرایی بوده و باید قادر باشند گره ای از مشکلات استان بگشایند.

 ایشان در ادامه به برخی فرصت ها و چالش های موجود در استان اشاره کرده و از همکاران حاضر در جلسه خواستند تا برای غلبه بر این چالش ها راهکارهای علمی و عملی ارائه دهند.

در ادامه نشست برخی از اعضای هیئت علمی حاضر در جلسه به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

دکتر نواب کاظمی، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی زراعی، مخترع و محقق در حوزه انرژی آقای دکتر کاظمی ضمن تشکر از برگزارکنندگان جلسه اظهار کردند که اگرچه برگزاری این گونه نشست ها سودمند هستند ولی اگر کاردر همین نقطه پایان یابد، مطلوب نخواهد بود.

 ایشان پیشنهاد کردند که کمیته ای جهت پیگیری ایده های مطرح شده و ارجاع آن به دستگاه های متولی و مجری تشکیل شده و روند اجرای کار را به صورت دوره های زمانی خاص گزارش دهد.

آقای دکتر محمد زاده، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی زراعی و متخصص در زمینه ی آموزش و ترویج کشاورزی، ایشان تأکید کردند که برای حل مشکلات و چالش ها، گام اول شناخت صحیح و درک کاملی از موضوع است.

 ایشان ضمن انتقاد از حضور کمرنگ اعضای هیئت علمی در جامعه و ارتباط با تولید کننده، عنوان کردند که در بسیاری از موارد کشاورزان منطقه از نظر ابزار و دانش فنی سطحی بالاتر از دانشگاه دارند و علیت این عقب ماندگی دانشگاه، عدم حضور اعضای هیئت علمی در عرصه های تولید است.

 به اعتقاد ایشان فرهنگ قلدری دانشگاهی موجب اضمحلال سرمایه های علمی دانشگاه خواهد شد. ایشان نیز تأکید کردند که تا زمانی که کمیته یا سازمانی متولی پیگیری ایده های کاربردی و علمی نشود، این نشست ها به نتیجه ی مطلوب نخواهد رسید.

آقای دکتر محمد حجتی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم دامی و صنایع غذایی و متخصص صنایع غذایی

ایشان ضمن ارائه آمار و ارقامی از وضعیت گرسنگس در جهان، تأکید کردند که امنیت غذایی کشور باید در اولیت اول مسئولین نظام قرارگیرد. ایشان ذخیره سازی صحیح مواد غذایی و محصولات استراتژیک را جزء ضروری ترین و مهم ترین اولویت برای کشور عنوان کردند. ایشان نیز تأیید کردند که عدم حضور اساتید در عرصه تولید مشکلی است که باید هر چه سریعتر برای آن فکری کرد. ایشان خواستار تشکیل کمیته ای جهت پیگیری و ادامه مباحث در میزگردهای تخصصی شدند.

آقای دکتر محمد حسین قرینه، عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی و متخصص اکولوژی گیاهی

ایشان رفع موانع ارتباط بین دانشگاه با دستگاه های اجرایی را مهمترین پیشران برای حضور اساتید در عرصه دانش بنیان عنوان کردند و خواستار آن شدند که مسئولین محترم اجرایی استان، مشاورین از اساتید دانشگاه در کنار خود داشته باشند که مورد استقبال اعضای حاضر در جلسه صورت گرفت.

آقای دکتر نصیری، عضو هیئت علمی دانشکده علوم دامی و صنایع غذایی و متخصص اصلاح نژاد دام

ایشان توجه به حفظ ذخائر و منابع کشاورزی را از مهمترین چالش های پیش روی استان عنوان کردند و در ادامه تأکید کردند که باید با تکیه بر فنآوری های جدید از فرسایش خاک و هر رفت منابع آبی استان جلوگیری کرد.

آقای دکتراحمد جعفری، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی زراعی و متخصص در حوزه آب

ایشان ضمن تأیید بر استفاده از فنآوری های جدید در حفظ و نگهداری منابع آبی و خاکی کشور، عدم نظارت بر اجرای صحیح طرح های عمرانی در استان خوزستان را یک معضل اساسی دانسته و دلیل عقب ماندگی استان را هدر رفت منابع مالی نگفت اختصاص یافته به دلیل عدم نظارت دانستند. ایشان نیز عدم ساز ملی یا راهکاری برای پیگیری مطالبات ایده ها و طرح ها را به عنوان یک آفت مهم برای اعتماد اعضای هیئت علمی به حضور در عرصه تولید عنوان کرده . خواستار تشکیل کمیته ای جهت پیگیری ایده های خلاقانه و کاربردی شدند.