معاون اقتصادی رئیس جمهور بر لزوم همکاری دانشگاه‌ها در اداره‌ی کشور تاکید کرد
معاون اقتصادی رئیس جمهور بر لزوم همکاری دانشگاه‌ها در اداره‌ی کشور تاکید کرد
معاون اقتصادی رئیس جمهور بر لزوم همکاری دانشگاه‌ها در اداره‌ی کشور تاکید کرد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، دکتر محسن رضائی در همایش علمی «فرصت‌ها و چالش‌های اقتصادی خوزستان در تحقق شعار امسال» که پیش از ظهر امروز سه‌شنبه ۳۱ خردادماه در تالار اجتماعات شهید مطهری دانشکده‌ی علوم برگزار شد، با گرامی‌داشت یادو‌خاطره‌ی شهید چمران، بیان کرد: این شهید عالی‌قدر روزهای زیادی در دانشگاه شهید چمران اهواز حضور داشت و جان خود در دست گرفت و نثار ملت ایران کرد. از این رو از برگزار کنندگان این همایش که در سالروز شهادت او برگزار شده است، تقدیر می‌کنم.

وی، بیان کرد: استادان و دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز نقش بی‎بدیلی در پیشبرد رویدادها و اهداف انقلاب اسلامی ایران و دفاع مقدس داشتند و امروز نیز در رویدادی دیگر که جنگ اقتصادی و جهش اقتصادی است، حضور دارند.

معاون اقتصادی رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که امروز دانشگاه‌ها در این رویداد نو و جدید چه نقشی دارند؟ اظهار کرد: داستان ملت ایران پر از افتخارات و درد و رنج‎ است؛ حدود ۳۰۰ سال قبل سرزمین ایران جایگاه برجسته‌ای میان دولت‌ها و ملت‌ها داشته است. شکوفایی اقتصاد، جغرافیای گسترده‌تر از امروز و اقتدار از ویژگی‎های آن دوران است اما در ۳۰۰ سال اخیر تا پیش از انقلاب مانند برف آب شده‌ایم. اما در این سال‌ها دانشمندان و علما و… تلاش کردند مبدائی بیابند و بر اساس آن سنگ‌های بعدی را چیده و باردیگر به همان مجد و عظمت پیشین بازگردیم.

رضائی، ادامه داد: این موضوع محقق نشد تااینکه امام خمینی (ره) آمدند؛ و به عنوان مبدائی نو و بسیار پرقدرت ظرفیت این را داشت که ایران به قدرتی بزرگ و اقتصادی پیشرفته تبدیل شود. این مبدا با گذشت بیش از چهل سال و با وجود تمامی امتحانات مانند کودتاها، جنگ‌ها و… آزمایش خود را پس داده است و هنوز امریکایی‌ها و اروپایی‌ها متوجه نشده‌اند که باید این قدرت را بپذیرند؛ زیرا کنار گذاشتن کشور، ملت و دولت ایران در پیشرفت و امنیت جهانی غیرقابل جبران است. همان‌گونه که فاجعه‌ای به نام داعش در منطقه ایجاد شد و ایرانیان از بغداد تا مدیترانه را از وجود آن‌ها پاک کردند.

وی، افزود: امنیت و پیشرفت جهانی را نمی‌توان بدون نقش دادن به ملت و دولت و کشور ایران حل کرد؛ چرا این دولت‌ها تن به انجام برجام نمی‌دهند و به آنچه را امضا کرده‌اند نمی‌پذیرند. انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران آزمون خود را داده است و تلاش دنیا این است که پس از اقتدار و سیاست و امنیتی که شکل گرفته است، سنگ دومی بر روی آن گذاشته نشود و اقتصاد ایران شکل نگیرد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور، ادامه داد: از داخل و خارج در برابر ادامه‌ی این سنگ بناها مقابله می‌شود؛ تحریم‌های اقتصادی یکی از این ابزارها است. این کشورها روش سرکوب اعتماد به نفس را پیدا کرده‌اند و قبل از انقلاب مشاهده کردیم که بیش از آنکه نفت و زمین‌هایمان را بردند، نوآوری و اعتماد به نفس را نیز در کشور کشتند و حتی پس از انقلاب مشاهده کردیم دولت‌های به ظاهر دلسوز اعلام کردند که بدون امریکا نمی‌توانیم کاری انجام بدهیم. اثر روانی این گفتمان‌ که نمی‌توانیم بر روی پای خود بایستیم بزرگترین خیانت به کشور بود.

رضائی، گفت: امروز نیاز داریم که دانشگاه‌ها به اداره‌ی کشور کمک کنند و این همایش می‌تواند زمینه‌ساز تحقق این هدف شود. در گذشته عمدتاً در فضاهای علمی، دانشگاهی و نظری حرکت می‌کردیم اما نمی‌توانستیم پلی میان این نظریه‌ها و زمینی که در آن زندگی می‌کنیم برقرار کنیم. این رو از سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز، نماینده‌ی ولی فقیه در استان خوزستان و مسئولان استانی تقاضا دارم از میان کسانی که بیشترین تلاش برای برگزاری این همایش را داشته و بهترین مقالات را ارائه داده‌اند گروهی ایجاد شود و به من معرفی کنید تا با تشکیل کمیته‌ی توسعه از مشاوره‌های این افراد در تدوین برنامه‌‌ریزی‌های اقتصادی استفاده کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، بیان کرد: در کشور به قیام اقتصادی نیاز داریم؛ همان‌گونه که در جنگ و انقلاب قیام کردیم، این‌بار مردم باید در اقتصاد قیام کنند. اگر مردم انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را هدایت کردند، اقتصاد را نیز می‌توانند هدایت کنند.

معاون اقتصادی رئیس جمهوری، اظهار کرد: هدف دولت تنها سفر به استان‌های کشور و حضور در میان مردم نیست؛ بلکه مهم‌ترین وظیفه‌ای که در دولت برای خود تعریف کرده‌ایم این است که مردم در پیشبرد برنامه‌های اقتصادی با دولت مشارکت داشته باشند.

رضائی، افزود: در استان خوزستان فرصت‌ها و مشکلات متراکم بسیاری وجود دارد و تجارت یکی از موقعیت‌های مهم اقتصادی در کشور است. حتی اگر تولید کالا نیز نداشته باشیم می‌توانیم درآمد تجارت خود را از ۵۰ میلیارد تومان در ۱۵ سال قبل به ۱۰۰ میلیارد دلار برسانیم.

وی، عنوان کرد: تفاوت استان خوزستان با استان‌هایی مانند اصفهان، یزد و… در دولتی بودن اقتصاد است که در این زمینه پژوهشگران باید به دولت کمک کنند و خوزستان از اقتصاد دولتی خارج کرده و به سوی اقتصاد مردمی، خصوصی و کارآفرینی پیش ببرند. امروز در این استان به نهادهای تسهیل‌گر نیاز داریم و از استاندار خوزستان نیز خواسته شده است که در این زمینه حمایت‌های لازم را داشته باشند.

معاون اقتصادی رئیس جمهور در پایان تاکید کرد: مسئله‌ی مهم کشور پیشرفت در امور اقتصادی است و دانشگاه‌ها می‌توانند در این زمینه نقش بی‌بدیلی داشته باشند.

گفتنی است این همایش با حضور دکتر علی‌محمد آخوندعلی سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی‌فر نماینده‌ی ولی‌فقیه در استان خوزستان، جمعی از مسئولان استان، استادان و دانشجویان این دانشگاه همراه بود.