وجود ۱۵ نوع ماده معدنی در خوزستان
وجود ۱۵ نوع ماده معدنی در خوزستان
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خوزستان با اشاره به ‌وجود معادن سرشار در استان‌های همجوار خوزستان‌ و دسترسی این استان به آب‌های آزاد جهان افزود: متاسفانه با این وجود سرمایه‌گذاری در بخش صادرات مواد معدنی در استان بسیار اندک بوده است.

عبدالرضا حرمتی در گفت و گو با خبرنگار آوای دانشجو در اهواز، اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی معدن خوزستان یک تشکل قانونی است که مطابق قوانین مجلس مصوب سال ۸۱ تشکیل شده است. در حقیقت یک تشکل غیر انتفاعی وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد و در چهار رشته اصلی معدن، زمین شناسی، نقشه برداری متالوژی فعالیت دارد.

وی افزود: این سازمان هر ساله مجمع عمومی سالانه را جهت بررسی عملکرد یکسال گذشته خود دارد که این دوره و در واقع اجلاس بیستمین اجلاس مجمع عمومی نظام مهندسی کشور است که امسال بعد از ۲۰ سال به استان خوزستان برگزار می شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خوزستان گفت: یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که طبق قانون این اجلاس باید در تیر ماه برگزار و همه را در فصل گرما به استان خوزستان دعوت کنیم. قطعا این اجلاس اثرات بزرگی در رشد و شکوفایی بخشی به معادن استان خواهد داشت.

وی درباره معادن خوزستان گفت: در کشور نزدیک به ۷۰ نوع ماده معدنی وجود دارد که از این تعداد در استان خوزستان ۱۵ نوع از این مواد معدنی وجود دارد. مهم این نیست که چند نوع ماده معدنی وجود دارد مهم این است که ما از معادنی که در اختیار داریم چگونه استفاده می کنیم و می توانیم از این معادن چه جایگاهی داشته باشیم.

حرمتی بیان داشت: در بعضی از مواد معدنی ما رتبه اول را در کشور داریم همچون استحصال املاح از آب دریا که حتی مقام جهانی نیز داریم. در بحث شن و ماسه ما رتبه سوم را در کشور داریم.

این فعال معدنی افزود: مهم این است که در استان خوزستان ما می توانیم در بخش اکتشاف و استخراج کار کنیم. نکته ای که تا به امروز در کشور و به خصوص در استان خوزستان کار نشده مسئله فراوری است.

وی گفت: استان خوزستان چون استانی است که به مرزهای آبی دسترسی دارد، می تواند بهترین نقطه برای فرآوری مواد معدنی باشد. ما می توانیم در خصوص صادرات مواد فرآوری شده نقش بسزایی داشته باشیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خوزستان گفت: استان امکان تبدیل‌شدن به قطب صادرات مواد معدنی کشور را دارد.

حرمتی با اشاره به ‌وجود معادن سرشار در استان‌های همجوار خوزستان‌ و دسترسی این استان به آب‌های آزاد جهان افزود: متاسفانه با این وجود سرمایه‌گذاری در بخش صادرات مواد معدنی در استان بسیار اندک بوده است.

انتهای پیام