کشور در بخش مهندسی معدن، خودکفا است
کشور در بخش مهندسی معدن، خودکفا است
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با اشاره به هوشمندسازی خدمات مهندسی معدن گفت: سیاست دولت آیت الله رئیسی فراوری مواد معدنی و پرهیز از خام فروشی است و ایجاد صنایع فراوری در کنار معدن جزو سیاست‌های حمایتی دولت است.

رضا بستامی در گفت و گو با خبرنگار آوای دانشجو در اهواز، درباره وضعیت اشتغال دانش آموختگان این رشته اظهار داشت: وظیفه نظام مهندسی در ایجاد اشتغال نیست بلکه ساماندهی خدمات مهندسی است ولی این انجمن در این زمینه نیز بیکار ننشسته و در این زمینه نیز طرح و برنامه داریم.

وی افزود: در نظام مهندسی حدود ۱۲ هزار عضو پروانه اشتغال دارند یعنی قاعدتا اینها می توانند ایجاد اشتغال کنند ولی ما از بچه هایی که کارورز هستند نیز در کنار بچه های با تجربه استفاده کردیم و خواهیم کرد.

بسطامی بیان د اشت: یک اقدام بسیار خوبی که انجام داده ایم این بوده است که با هماهنگی وزارت موضوع آزمون صدور پروانه اشتغال را که مغفول مانده بود را طی نشستی که با وزارت خانه تحت عنوان یک کمیته مشترک، سر فصل های آزمون تهیه، بروز رسانی و ابلاغ شد.

وی درباره تاریخ آزمون گفت: آزمون برای صدور پروانه اشتغال در فصل پاییز امسال برای صدور پروانه جدید را برگزار خواهیم کرد و این می تواند زمینه اشتغال بخش زیادی از دوستان را فراهم کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: طی تفاهم نامه ای که با وزارت خانه داشتیم، تحت عنوان بازرسی از معادن، ایمنی معادن و تحت وب کردن طرح بهره برداری، طرح وب کردن طرح اکتشاف، تحت وب کردن گزارش پایان عملیات، تحت وب کردن طرح های صنایع معدنی که در دست بررسی داریم و این خود می تواند در نظم دادن و ساماندهی فعالیت معدنی بسیار مؤثر باشد.

وی تاکید کرد: مهمترین برنامه ای که نظام مهندسی دارد و در دست اقدام نیز هست، هوشمند سازی تمام فعالیت ها است. یعنی از روش سنتی خارج خواهیم شد و به صورت سیستم نرم افزاری این خدمات را انجام دهیم. ما به عنوان بازوی کمک فنی در کنار وزارت خانه هستیم.

وی افزود: بحث فرآوری مواد معدنی را دولت در حد توان خود بهره بردارها را ترغیب می کند که در کنار معادن خود یا با فاصله از معادن خود کارخانه راه اندازی کنند و فرآوری را انجام و محصول را بصورت فرآوری شده عرضه کنند. این موضوع در سیاست دولت وجود دارد و تا جایی که امکان آن وجود داشته باشد.

بسطامی گفت: کشور به لحاظ توان مهندسی در حوزه معدن و صنایع معدنی هیچ مشکلی ندارد و به اندازه کافی رشته های تخصصی در حوزه های مختلف همچون زمین شناسی معدن، متالوژی نقشه برداری و رشته های مرتبط با نظام مهندسی را در اختیار داریم اینها را دسته بندی کردیم و جای نگرانی وجود ندارد و حتی می توانیم نیروی متخصص صادر کنیم.

انتهای پیام/