دوباره غافلگیر شدیم! / سیل، مرگ شهروندان و بهانه‌ های دولتمردان! / سازمان مدیریت بحران و هواشناسی تعطیل‌اند؟
دوباره غافلگیر شدیم! / سیل، مرگ شهروندان و بهانه‌ های دولتمردان! / سازمان مدیریت بحران و هواشناسی تعطیل‌اند؟
به گفته صاحبنظران، مرگ و مفقود شدن بسیاری از شهروندان در سیل های اخیر همزمان با بهانه های دولتمردان و سازمان های مربوطه نسبت به عدم اقدام لازم در مدیریت بحران و هشدار ندادن به شهروندان پیش از واقعه، قابل پذیرش نیست.

سیل فراگیر، ۲۷ استان کشور را دربرگرفته و اما مسئولان فقط با عکس گرفتن در میانه سیلات و لباس‌های گِلی خودی نشان می‌دهند؛ بدون آنکه پاسخگوی چرایی بحران باشند!

دکتر فریبرز ناطقی الهی استاد مدیریت بحران در این‌باره معتقد است: «در حالی شاهد مرگ و مفقودی بسیاری از شهروندان هستیم که ما کارشناسان قبل از سازمان هواشناسی چنین وضعیت جوی ای را هشدار داده بودیم و بهانه های مدیران و دولتمردان در این خسارت های پیش آمده، پذیرفتنی نیست.»

وی افزود: « این در حالی است که سازمان هواشناسی و سازمان مدیریت بحران کشور وظیفه داشتند به شهروندان در موارد سیل در یزد، زاهدان، فیروزکوه، طالقان و امامزاده داودد و دیگر موارد خیلی زودتر هشدار دهند و متاسفانه انگار این سازمان ها در تعطیلی به سر می برند که حتی هیچ اقدامی برای مدیریت وضعیت بحران پیش از واقعه انجام ندادند.»

لازم به ذکر است دکتر فریبرز ناطقی،استاد مدیریت بحران، نخستین فردی بود که طی یادداشتی با عنوان «مون سون» خطرناک در راه ایران، نسبت به وضعیت بحرانی و خطر شدید جوی «مون سون» در کشور هشدار داده بود.

همچنین دکتر مهدی زارع، عضو فرهنگستان علوم ایران نیز یکشنبه ۲ مرداد طی یادداشتی با عنوان هشدار برای ریسک سیلاب نسبت به حوادث احتمالی هشدار داده بود.

متاسفانه کاملا روشن است که مسئولان و مدیران نهادهای مربوطه، هشدارهای کارشناسان و متخصصان امر در مسائل مختلف را جدی نمی گیرند.

مرگ شهروندان و بهانه‌های دولتمردارن؛ سازمان مدیریت بحران و هواشناسی تعطیل‌اند؟
سیل

بارش باران‌های شدید و به راه افتادن سیل در ایران همچنان بسیاری از جاده‌های کشور را مسدود نگه داشته و خسارات فراوانی را هم به بار آورده است. همچنین بر اساس اعلام مقام‌های رسمی آمار جان باختگان این سیل در سراسر کشور در حال افزایش است و تاکنون مرگ دست‌کم ۲۷ نفر تایید شده است. 

در تازه‌ترین مورد، فرماندار چالوس از فوت سه نفر در این شهرستان در اثر وقوع سیلاب خبر داده است. علی قاسمی، در گفتگو با خبرگزاری ایسنا ضمن اعلام این مطلب اضافه کرده که کار امداد و نجات با دشواری در حال انجام است و دسترسی به برخی از روستاهای این شهرستان امکانپذیر نیست. 

در همین راستا، مهدی ولیپور، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر از آماده‌باش کامل این سازمان برای وقوع سیل و آبگرفتگی احتمالی در ۲۱ استان ایران خبر داده است. او همچنین اعلام کرده که در مجموع در ۱۷ استان کشور سیل و آبگرفتگی مشاهده شده است. در برخی از شهرها هم گزارش‌هایی از رانش زمین منتشر شده است. 

ولیپور در گفتگو با خبرگزاری ایسنا تاکید کرده که با پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، تا روز دوشنبه ۱۰ مرداد ماه احتمال وقوع بارش‌های شدید و رگباری در استان‌های سیستان و بلوچستان، اصفهان،  کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کرمان، یزد، فارس، بوشهر، سمنان، البرز، قزوین، قم، تهران، زنجان، گیلان، مازندران، گلستان، هرمزگان، خوزستان، مرکزی و خراسان شمالی وجود دارد. 

این مقام دولتی همچنین اضافه کرده که احتمال جاری شدن سیل و سیلاب نیز پیش‌بینی شده است. 

احمد شیرانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی در گفتگو با خبرگزاری مهر اعلام کرده که تعدادی از جاده‌های اصلی از جمله آزادراه تهران – شمال، جاده چالوس، جاده هزار در استان‌های تهران و مازنداران و جاده شهداد – نهبندان، ریگان- ایرانشهر و همچنین زاهدان -میرجاوه در استان سیستان بلوچستان مسدود هستند. بر اساس اعلام این مقام پلیس همچنین جاده سولقان به امامزاده داوود هم تا اطلاع ثانوی مسدود خواهد بود . 

در همین حال وقوع سیل در روزهای اخیر در استان مازندران باعث مسدود شدن جاده‌های هراز و کندوان در این استان شده است. حسینعلی محمدی، سرپرست اداره کل مدیریت بحران این استان در گفتگو با رسانه‌های محلی  تاکید کرده که بارش‌های رگباری منجر به بروز آبگرفتگی مسیل‌ها و تجمع سیلاب در مناطقی از استان مازنداران شده است. او ضمن درخواست از مردم برای رعایت نکات ایمنی تاکید کرد که مشخص نیست مسدود بودن جاده‌های این استان تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

محسن منصوری، استاندار تهران هم ضمن اشاره به پیش‌بینی‌ها در خصوص ادامه بارش‌ها اعلام کرده که همچنان خطر جاری شدن سیل در بخش‌های شمالی این استان وجود دارد اما مردم بدون توجه به این هشدارها همچنان به سمت فیروزکوه حرکت می‌کنند. منصوری همچنین تایید کرده که در فیروزکوه تاکنون ۹ نفر در اثر جاری شدن سیل کشته و ۱۶ نفر نیز مفقود شده‌اند.

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران هم از کشف سه جنازه در حوزه پایین دست رودخانه کن خبر داده است. این در حالیست که تعداد قربانیان سیل در امامزاده داوود در منطقه کن تهران هم به ۸ نفر افزایش یافته و ۱۹ نفر هم همچنان مفقود هستند. 

امید محترمی، مدیر کل بحران استان مرکزی هم از جان باختن یک نفر در پی جاری شدن سیل در این استان خبر داده است. این در حالیست که دست‌کم ۳ نفر دیگر هم در این استان مصدوم شده‌اند.

عملکرد سازمان مدیریت بحران در حوادثی اینچنینی چگونه است و میلیاردها تومان بودجه این سازمان کجا هزینه می‌شود که ما همواره در برابر بحران غافلگیر می‌شویم؟

در استان فارس هم ستاد مدیریت بحران شهرستان کوه‌چنار طی اطلاعیه‌ای خواستار تخلیه فوری روستاهای در معرض سیل در حوالی این شهرستان شده‌است. رئیس اورژانس این استان هم از غرق شدن یک کودک ۷ ساله در سیلاب شهرستان کوار خبر داده است. 

بارش‌های شدید باران در دیگر استان‌های کشورمان هم مشکلات و خسارت‌های فراوانی را به بار آورده است. عباس شرفی، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان هرمزگان با اشاره به اینکه در پی بارندگی‌های روزهای اخیر بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان به راه‌های ارتباطی این استان خسارت وارده شده تاکید کرد که چندین جاده از جمله راه اصلی بندر خمیر به بندر لنگه بر اثر طغیان رودخانه و همچنین جاده جاسک به بشاگرد مسدود شده است.

این مقام محلی تاکید کرده علاوه بر این ۴۰ راه روستایی در شهرستان‌های میناب، بشاگرد، جاسک، حاجی آباد و بندرعباس همچنان در این استان بسته هستند.

پیش‌بینی‌های هواشناسی از ادامه داشتن بارندگی‌های شدید در استان‌های مختلف کشور حکایت دارد و نهاد‌های مسئول از مردم خواسته‌اند با توجه به هشدارهای صادر شده، تا حد امکان از ترددهای غیرضروری خودداری کنند و به مناطق خطرناک نزدیک نشوند.

با این همه، هنوز این سوال مطرح است که عملکرد سازمان مدیریت بحران در حوادثی اینچنینی چگونه است و میلیاردها تومان بودجه این سازمان کجا هزینه می‌شود که ما همواره در برابر بحران غافلگیر می‌شویم؟