انتصابات در شهردار ی اهواز بر چه اساسی است؟ /سرنوشت مترو اهواز چه می شود؟/بخش دوم
انتصابات در شهردار ی اهواز بر چه اساسی است؟ /سرنوشت مترو اهواز چه می شود؟/بخش دوم

به گزارش خبرگزاری آوای خوزستان از اهواز، شهرداری کلانشهر اهواز یکی از دستگاههای است که با میزان رضایت شهروندان ارتباط مستقیمی دارد و هر اندازه این دستگاه عریض و طویل روان و درست کار کند، میزان رضایت شهروندی بیشتر می شود و امید به اینده زیاد می شود. اینگونه نیست که عملکرد این دستگاه خیلی تاثیر مستقیم و سریعی نداشته باشد، خیر با کمترین نقصان در خدمات شهری مردم می توانند درباره عملکرد شهرداری قضاوت کنند. از توسعه میدان میوه و تره بار گرفته تا نحوه دفن و تفکیک زباله در سایت صفیره همه مستقیم و غیرمستقیم در زندگی روزانه مردم موثر است.

در بخش دوم مصاحبه با آقای مهدی آذربایجانی معاون اقتصادی شهرداری اهواز به مساله اینده شهر پرداختیم و اینکه شهر زیبای اهواز قابل دسترس است. می توانیم سالهای اینده به ارزوی اهواز زیبا رسید.

آوای خوزستان: در مدیریت شهری یک آفتی که بنظر کشور با آن گریبانگیر است، مساله مدیریت سلیقه ای است. مثلا مدیریت شهری امروز تصمیم می گیرد  آسفالت شهری را بهبود بخشد ، نفر بعدی تشخیص می دهد وسط شهر، روگذر و زیر گذر کلان و عظیم الجثه بزند، برای این اولویت بندی در مدیریت شهری شما به چه فرمولی رسیدید؟

آذربایجانی: یک نکته خدمتان عرض کنم، در تشخیص اولویت و نیاز سنجی شهری، قطعا این نیست که یک نفر تشخیص دهد چه کار باید انجام دهیم. در ساختار شهرداری، ساختار بودجه وجود دارد. برنامه و بودجه با هم نوشته می شوند و در شورا تصویب می شود و در هیأت تطبیق، تطبیق داده می شود. شما هر آنچه را که می بینید در شهر اجرا می شود این رویه را طی کرده است.

اجرا بودجه با شهرداری است که یک تیم کارشناسی قوی در شهر روی آن کار کرده و شورای شهر و نمایندگان مردم طی جلسات مفصل و طولانی و بحث های خیلی جدی آن را تصویب کرده و حالا اینکه سیاست گذاری کلی نسبت به کل شهر چه چیزی باشد را برنامه های جامع شهر مشخص می کند.

برنامه ۱۴۰۵ را دوستان ما در حوزه برنامه ریزی در حال تدوین هستند و خیلی جلسات خوبی با نخبگان، ذی نفعان و دانشگاهیان و حوزویان و حتی افرادی که صاحب نظر هستند، داشته ایم و حتی در بحث های رسانه ای آمادگی داریم دغدغه ها را بشنویم و در نهایت برنامه های شهر متناسب با این دغدغه ها تنظیم می شود. در این وسط باید تلاش کنیم دلسوزانه و برمبنای نیازها و عدالت و خواست مردم برنامه تنظیم کنیم.

آوای خوزستان: برای اینکه این برنامه درست و منطبق باشد باید شفافیت و دسترسی به اطلاعات باشد. زیرا همواره این مساله فساد پیرامون این پروژه گفته می شود.

آذربایجانی: اولا به طور قطع می گویم هیچ فساد سیستمی نداریم  و اعتقاد دارم فساد سیستمی یعنی سیستم بر مبنای فساد شکل گرفته. مثل مافیا که یک گروه تشکیل می دهند و با آن قاچاق مواد مخدر انجام می دهند این فساد سیستمی است. بله قبول دارم یک وقت ساختار ها خللی دارند و این خلل ها باعث می شوند زمینه های ایجاد فساد ایجاد شود مثلا شفافیت وجود ندارد و سیستم ها باید به سمت شفافیت پیش بروند.

آوای خوزستان: برای رفع همین خلل ها و شفاف سازی چه گامی برداشتید؟

آذربایجانی: ببینید ما تلاشمان این است که تا آنجا که می شود شفافیت باشد، حذف رانت های اطلاعاتی مالی و امثال این ها و اینکه ابهامات را در قوانین برطرف کنیم. مثلا ما دو لایحه در شورا داشتیم و احساس کردیم که مبهم هستند و بعضی مسائل سبب شده برخی افراد سو استفاده کنند، سریع به سمت اصلاح ش رفتیم.

البته ببیند وظیفه ما کشف و برخورد با فساد نیست وظیفه ما این است که سیستم ما درست کار کند و زمینه فساد نباشد.

آوای خوزستان: یکی از محل های فساد روشن همین ماده ۱۰۰ شهرداری است. برای حل مساله تخلف و فساد به شکل سازمانی چه تلاش های شده است؟

آذربایجانی: ما سعی کردیم اول خودمان به دنبال فساد نرویم و تا آنجا که می شود قانون را محترم بشماریم و قانونی در حوزه ما شکسته نشود و در برخورد با متخلف نیز مماشات نداریم  و این نیست که حالا بگوییم این خط قرمز ماست و فلان تخلف را نادیده بگیریم. حتی مواردی بوده که آقای امینی شهردار شخصا دستور برخورد با تخلف را دادند. تعارف نداریم و خط قرمز ما سلامت و مدیریت درست شهر است.

آوای خوزستان: یکی از چالش های که در مدیریت شهری مبتلا به کشور هم است، روابط شورا و شهرداری است . برای تنظیم روابط شورا و شهرداری چه مدلی رفتار کردید؟

آذربایجانی: در خصوص تنظیم روابط شورا و شهرداری که شما اشاره کردید، باید گفت که شورا مجموعه ای از افراد است که گرد یک میز می نشینند و مشورت می کنند و دغدغه های جمعی خود را به شهردار انتقال می دهند و شهردار هم طبق فرمایشات مقام معظم رهبری سرباز شوراست.

سرباز تک تک افراد نه، بلکه سرباز مجموعه شورا است. ارتباطات در این بین، ارتباطات خطی نیست بلکه ارتباطات جمعی است یعنی آقای امینی شهردار اهواز نفر چهاردهم این سیزده نفر عضو شورای اهواز حساب می شود و هر تصمیمی که در شورا گرفته شود، شهردار و متعاقب آن معاونین و کارکنان موظف به اجرای تصمیمات شورا هستیم.

 پشتوانه شورا نیز مردم هستند و با آرا مردم انتخاب می شوند و روابط الحمد لله خوب است. دغدغه های شورا دغدغه های شهر است و همه مواردی که منتقل و بحث می شود دغدغه های مردمی و شهر است.

آوای خوزستان: مساله انتصابات و دخالت بیرون شهرداری چه فرمولی را در شهرداری پیاده کردید؟

آذربایجانی: بگذارید این نکته را بگویم که هیچ کسی نمی تواند ادعا کند که همه ی انتصاباتم بر مبنای صرفا شایسته سالاری مطلق است بالاخره عوامل مختلفی در انتصابات دخیل است و یک بخشی از انتصابات به قابلیت‌های فردی بر می گردد و یه بخشی به میزان اعتماد مدیر به آن فرد.

اینجا واقعا اهل ادعا نیستیم ولی ما در مدیریت فعلی شهرداری، منفعت شخصی نداریم و نه به دنبالش هستیم و نه اقتضای این هست که در شهری که عقب ماندگی های زیادی است و مردم با مشکلات محیطی زیادی روبرو هستند، بخواهیم نفع شخصی را دنبال کنیم.

آوای خوزستان: بالاخره یک سری فشار از بیرون برای انتصابات است، قبول دارید؟

آذربایجانی: ببینید بالاخره فشار طبیعی است. همه افراد به گونه ای فشار می آورند. آنها که در تصورات خود احساس می کنند این انتصاب این فرد باعث لطمه به شهر می شود یا نه خدایی نکرده کسی به دنبال منافع شخصیش هست و مجددا فشار می آورند.

 ما اینجا بدهکار کسی نیستیم که بخواهیم منفعت شخصی او را تأمین کنیم. بنده خودم شخصا اینجا ارادت دارم به همه بزرگواران و به همه افراد تک تک مردم، بزرگان و مسئولین همه و در جهت منافع عمومی به مردم شهر خودم را سرباز همه می دانم و از شنیدن تندترین حرف ها هم ناراحت نمی شوم بلکه خوشحال هم میشوم.

بعضی از حرف ها را در قالب زرق و ورق و کادو می آورند و برخی حرف ها تند و نقادانه است. ما سعی می کنیم آنچه را که مفید است برداشت کنیم منتها باید ببینیم این فشار ها برای چیست؟ اگر نیت، نیت خیر باشد آدم باید بشیند مذاکره کند حرف بزند و اقناع کند از ناحیه هر کسی که هست. یک وقت می بنیم فردی صلاحیت لازم را ندارد و به ضرر شهر است و برای این مساله برای هر نصبی در کنار رضای خدا، شاخص های دقیقی مشخص کردیم و افراد باید این شاخص ها را داشته باشند.

در انتصابات هم واقعا چیزی که من از آقای امینی شهردار اهواز مشاهده کردم و البته خود ما هم سعی کردیم مشورت بدهیم، در نظر گرفتن منافع عامه است. ما اینجا به دنبال منافع عامه مردم هستیم و منافع شخصی، حزبی، جریانی، قومی و گروهی اصلا برای ما معنا ندارد و ما با همه عزیزان برادریم.

آوای خوزستان: با این اوصاف که گفتید، چرا برخی گره ها در شهر باز نمی شود، مثلا این قطار شهری اهواز کی باید به سرانجام برسد؟

آذربایجانی: در خصوص قطار شهری باید راه حل پیدا کرد. به نظر برخی کارشناسان شهر های زیر چهار میلیون نفر جمعیت نیازی به مترو ندارند و در کشور تنها برای شهر تهران با جمیعت بالای ۱۵ میلیون نفر مناسب است و جهت اطلاع حتی در شهر هایی چون اصفهان، شیراز و مشهد هم عملا هزینه ها و فایده های مترو با هم جور در نمیاد.

حالا این قضیه که ادامه پروژه مترو به صلاح شهر اهواز هست یا خیر به گروه کارشناسی محول شده است و باید ببیینم نظر تیم کارشناسی چیست .

آوای خوزستان: این همه انتظار و این همه هزینه برای مترو چه می شود؟

آذربایجانی: خوب هنوز که نظر کارشناسان معلوم نیست و اگر تیم کارشناسی گفت به ضرر مدیریت شهری است و درآمد پایدار شهر را آسیب می زند؛ باید فکری کرد.

ما در خیلی از کشور های دنیا داریم که بسیاری از پروژه ها در وسط راه جمع می شوند. حالا بعضی مواقع تصمیمی اشتباه اتخاذ شده و به قول معروف جلوی ضرر را هر جا بگیریم منفعت است و قرار نیست وقتی شما جایی اشتباه کردی بگویید چون اشتباه کردم باید تا آخر ادامه دهم.

بالاخره این هم یک تصمیم بوده که گرفته شده و ما الان در موضعی نیستیم که بگوییم مترو میخواهیم یا نه و باید کار کارشناسی دقیقی صورت گیرد و مراجع واجد صلاحیت در این خصوص تصمیم گیری کنند.

آوای خوزستان:در پایان، ضمن تشکر، آینده شهر اهواز را چطور می بینید؟ شهر زیبای اهواز محقق شدنی است؟

آذربایجانی: حقیقتا برای اهواز؛ آینده روشنی می بینم . همانطور که برای نظام و انقلاب آینده روشنی می بینم و دشمن تمام تلاشش این است که روح ناامیدی را در مردم بدمد و تنها چیزی که امروز باعث شده همه مشکلات را بتوانیم تحمل کنیم و مردم در مقابل مشکلات قد خم نکنند امید است و اگر امید از جریانی گرفته شود دیگر هیچ چیز از آن باقی نمی ماند.

شهر اهواز شهر زیبایی است با قابلیت های بسیار بالا و مردمی بسیار خوب. روح شهر ، روح خون گرمی، مهمان نوازی محبت و مهربانی است. بنظر بنده با یک مقدار تدبیر و برنامه ریزی و توجه، آینده روشنی را برای شهر اهواز خواهیم داشت.

انتهای پیام