راه اندازی ۴ مرکز نواوری در دانشگاه نفت/<strong>اولویت اصلی ما، برگرداندن دانشگاه نفت به روزهای اوج خود است</strong>
راه اندازی ۴ مرکز نواوری در دانشگاه نفت/<strong>اولویت اصلی ما، برگرداندن دانشگاه نفت به روزهای اوج خود است</strong>
رئیس دانشگاه نفت گفت: در راستای تحقق شعار سال 4 مرکز نوآوری و كارآفريني در دانشگاه صنعت نفت راه اندازی شد که این تدابير مقدماتي را، شخصا با تهيه و تدوين آئين‌نامه‌ها و شيوه‌نامه‌هاي مراكز مذكور پیگیری کردم.

به گزارش آوای دانشجو از اهواز، کریم سلحشور رئیس دانشگاه صنعت نفت با اشاره به نقش رسانه در تبین اظهار داشت: جهاد تبیین یکی از رسالت های مهم اصحاب رسانه است و در این جنگ رسانه ی که علیه نظام طراحی شده است، رسانه و روشنگری و امید آفرینی بسیار مهم و ضروری است.


وی در ادامه افزود: دانشگاه صنعت نفت یکی از دانشگاه های کلیدی و ماموریت گرا در کشور است که نیاز صنعت نفت در تربیت نیروی انسانی کارآمد را تامین می‌کند.


رئیس دانشگاه صنعت نفت به سیاست های نادرست علیه این دانشگاه در دوران دولت سابق، گفت: جناب زنگنه وزیر سابق نفت اعتقادی به دانشگاه داری نداشت و سیاست اصلی وی حذف و تعطیلی دانشگاه نفت بود.

زنگنه وزیر نفت سابق دانشگاه نفت را تحریم کرده بود


وی گفت: در دوران زنگنه تلاش عمده ما حفظ و ممانعت از تعطیلی بود. زنگنه به شکل علنی دانشگاه را تحریم و تضعیف می کرد. بسیاری از اختیارهای مدیریتی دانشگاه را سلب کرده بود. از نظر اعتباری نیز دانشگاه را در بدترین شرایط قرار داده بود.


سلحشور بیان داشت: بودجه ها و اعتبارات مصوبی که مقرر بود از طریق هیات مدیره شرکت ملی نفت برای خرید و توسعه تجهیزات دانشگاه تخصیص یابد، عملا بایکوت شده بود.


وی گفت: علی‌رغم اینکه این دانشگاه نقش کلیدی در بدنه نفت بابت تامین نیروهای متخصص ایفا می‌کند ولی متاسفانه در دوران زنگنه ضدیت عجیبی با دانشگاه وجود داشت و از طریق شورای عالی اداری کشور مصوبه‌ای اخذ کرده بودند که دانشگاه به وزارت علوم منتقل شود. حتی جناب آقای روحانی این مصوبه اشتباه را ابلاغ کرد که با تلاش های زیاد جلوی اجرای این مصوبه را گرفتیم.

اولویت اصلی ما، برگرداندن دانشگاه نفت به روزهای اوج خود است


این استاد دانشگاه بیان داشت: وزارت علوم براساس این مصوبه نادرست، اختصاص دانشجو به این دانشگاه را لغو کرد و اعطای دانشجو را موکول به انفکاک دانشگاه، از وزارت نفت کرده بود که ایستادگی کردیم و مانع از تعطیلی دانشگاه شدیم. علاوه بر این، با پیگیری مداوم از طریق دیوان عدالت اداری مصوبه شورای عالی اداری نیز ابطال گردید.


سلحشور با بیان تلخی های دوران زنگنه گفت: به منظور تضعیف دانشگاه، زنگنه مبادرت به تحمیل آئین‌نامه‌ای نمود که اساتید دانشگاه را از حق و حقوق قانونی خود در وزارت نفت محروم می‌نمود. علاوه بر این، زنگنه از عمل نمودن به تکالیف قانونی خود به عنوان رئیس هیئت امنای دانشگاه امتناع می‌ورزید و با ابداع شیوه غیر قانونی، معاون خود را در جایگاه غیر متعارف تمشیت قرار داد.

دوران زنگنه دانشگاه از ماموریت های اصلی خود عقب ماند


وی گفت: نحوه برخورد وزیر سابق با دانشگاه استبدادی بود و با اینکه طی سالهای متمادی دانشجویان ممتاز وارد دانشگاه شده و در نهایت فارغ‌التحصیلان با فرآیند مصاحبه به استخدام وزارت نفت در می‌آمدند، ولی زنگنه این فرآیند را متوقف کرد که این امر موجب ناامیدی بسیاری از دانشجویان ممتاز جهت ورود به دانشگاه گردید که نتیجه آن افت کیفی دانشگاه را به همراه داشت.

برای استخدام دانشجویان نفت به شدت پیگیر هستم


رئیس دانشگاه صنعت نفت ادامه داد: زنگنه با ابداع غیر قانونی دیگر، برخلاف دستورالعمل ها اظهار می داشت که باید از فارغ‌التحصیلان گروه الف دانشگاه ازمون کتبی گرفته شود که خوشبختانه، با تدابیر وزیر محترم نفت در دولت سیزدهم مشکل مذکور مرتفع و مجدد امیدواری به دانشگاه برگشت.از طرفی دیگر، با مذاکره انجام شده با مسئولین محترم وزارت نفت، در سال جاری فرآیند جذب فارغ‌التحصیلان ممتاز دانشگاه به وزارت نفت احیا گردید که این موضوع بستر مناسبی جهت جذب دانشجویان کیفی‌تر به دانشگاه را ایجاد نموده است.


وی به جذب هیات علمی در دانشگاه نیز اشاره و بیان داشت: برای ادامه چرخه فعالیت‌های دانشگاه میبایستی اساتید جوان و متخصص وارد بدنه دانشگاه شوند و جایگزین اساتید بازنشسته شوند، ولی زنگنه ۸ سال مانع این اقدام شد بطوری که در بسیاری از رشته ها با کمبود شدید هیئت علمی مواجه شدیم و در برخی رشته ها نیز فقط یک هیئت علمی وجود داشت. خوشبختانه، اکنون این سد برداشته شده و با حمایت جناب وزیر آقای اوجی فرآیند جذب هیات علمی در حال انجام است.


سلحشور به شاخص تعداد دانشجو به هیئت علمی اشاره کرد و گفت: مطابق سند تحولی دانشگاه این شاخص باید به زیر۱۶ دانشجو به ازای یک هیئت علمی برسد که با سیاست‌های غلط زنگنه این شاخص به ۳۶ رسیده بود.

هدف گزاری اصلی ما تبدیل شدن به یک دانشگاه با رویکردی جامعه محور هستیم


وی به ماموریت گرا بودن این دانشگاه اشاره و گفت: جزو معدود دانشگاه های کشور هستیم که منطبق بر نیاز صنعت نفت، نیروی انسانی متخصص در رشته‌های مختلف تربیت می کنیم. هدف گزاری اصلی ما تبدیل شدن به یک دانشگاه با رویکردی جامعه محور هستیم.


سلحشور افزود: به منظور عمل به مسئولیت اجتماعی دانشگاه و نگاه جامعه محوری، طرح توسعه دانش‌بنیان در منطقه آزاد تجاری-صنعتی اروند در دستور کار این دانشگاه قرار دارد تا با محوریت نوآوری و کارآفرینی زمینه اشتغال دانش‌بنیان در این منطقه فراهم گردد. البته، آغاز این حرکت تحولی در آبادان و اهواز با تاسیس و راه اندازی مرکز نوآوری و کارآفرینی صورت گرفته است. مزید استحضار، بخشی از ظرفیت این دو مرکز به طرح نوآوری و کارآفرینی در ارتباط با مشکلات جامعه پیرامونی در آبادان و اهواز اختصاص داده شده است.


ایده های دانشجویان را به صنعت منتقل می کنیم

رئیس دانشگاه افزود: در ادامه رویکرد تحول مبتنی بر دانش‌بنیان مقرر گردید مرکز رشدی به طور اختصاصی در حوزه صنعت پالایش و پخش با همکاری پالایشگاه نفت آبادان به زودی در آبادان تاسیس و راه اندازی گردد. در این ارتباط، قرار است در آبان ماه سال جاری یک رویداد ملی تحت عنوان “ایده‌شو” با محوریت چالش‌های پالایشگاه آبادان و شعار توسعه دانش‌بنیان پالایشگاه آبادان در دانشکده نفت آبادان با همکاری مشترک پالایشگاه نفت آبادان برگزار گردد تا تیم‌های دانشجویی ۴ یا ۵ نفره از دانشگاه‌های سراسر کشور ایده‌های نوآورانه خود را تهیه و ارایه دهند.


وی به مسئله شعار سال اشاره و گفت: در راستای تحقق شعار سال ۴ مرکز نوآوری و کارآفرینی در دانشگاه صنعت نفت راه اندازی شد که این تدابیر مقدماتی را، شخصا با تهیه و تدوین آئین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های مراکز مذکور پیگیری کردم.

برای نخستین بار دروس به طور ویژه در دانشگاه تدریس می شود


سلحشور گفت: چشم انداز اصلی ما در دانشگاه در رویکرد تحول دانش بنیان، رسیدن به این نقطه آرمانی است که ایده را به محصول تبدیل کنیم و برای همین از روش مسیر گام معکوس در دانشگاه استفاده می‌نمائیم تا ضمن دعوت از همه متخصصان و کارشناسان زبده شرکت های نفتی، نیازها و مشکلات مطرح در صنعت نفت کشور ارائه تا براساس آن‌ها ایده پردازی شود.


وی اظهار داشت: یکی دیگر از ابعاد تحولی در دانشگاه، در بخش نظام آموزشی است که یک گام اساسی و کلیدی در این بخش طراحی و در حال پیاده‌سازی است. به طور مثال، برای دورس تخصصی در تمامی رشته‌ها مقرر شد دو استاد در نظر گرفته شود که یکی از اساتید از دل صنعت نفت بکار گرفته می‌شود تا امکان انتقال مهارتها و تجارب به دانشجو فراهم گردد.


رئیس دانشگاه افزود: یک کار ماندگار که در کشور برای نخستین بار است و به ابتکار دانشگاه در حوزه آموزشی دانشگاه شروع شده است، بهره‌گیری از شبکه‌ای از راهنماها و یا منتورهای صنعتی است. نیروها و کارشناسان با تجربه صنعت نفت شناسایی و تعیین صلاحیت می شود تا برای هر یک از دانشجویان از بدو ورود به دانشگاه، یک کارشناس خبره اختصاص داده شود. دانشجویان میتوانند از این بانک منتورها برای پاسخگویی به مسایل خود بهره ببرند.


وی بیان کرد: این مدرسان برای یک بازه ۳ ساله تعیین صلاحیت شده و ارزیابی می شوند و این منتورها می توانند نقش مهمی در انتقال تجارب ایفا کنند. این شبکه گسترده بوده و امکان حضور مجازی برای تمامی مدرسین و راهنماهای صنعتی فراهم گردد.


سلحشور تاکید داشت: از همین منتورها برای مراکر نوآوری و کارآفرینی دانشگاه هم بهره میبریم و برای ایده های خلاقانه و صنعت محور متناسب با ایده یک منتور اختصاص میدهیم تا ایده به سرانجام برسد.

نیازهای صنعت نفت در دانشگاه پاسخ داده خواهد شد


این مقام مسئول درباره پژوهش دانشگاه نیز تاکید کرد: سعی شده است تمامی نیازهای پژوهشی صنایع نفتی را در یک سامانه اطلاعاتی پژوهشی گردآوری نمائیم تا دانشجویان موظف شوند از این بانک اطلاعاتی برای خود پروژه و پایان نامه تحصیلی انتخاب کنند.


رئیس دانشگاه صنعت نفت تاکید کرد: از سال گذشته، برنامه فرصت مطالعاتی جدیدی برای اعضای هیات علمی دانشگاه در صنعت نفت مطرح شده است و اساتید می توانند با حضور در صنعت نفت با مسایل و چالش‌های صنعت نفت آشنا شوند.

انتهای پیام