پژوهشگر برتر خوزستانی: حوزه دانش بنیان نیاز به حمایت دولت دارد/پژوهش های کشور باید دانش بنیان شود
پژوهشگر برتر خوزستانی: حوزه دانش بنیان نیاز به حمایت دولت دارد/پژوهش های کشور باید دانش بنیان شود
پژوهشگر برتر خوزستانی گفت: برای اینکه پژوهش ما مولد و ثروت آفرین باشد، باید به سمت پژوهش مبتنی بر دانش بنیان حرکت کنیم و این سبب پیشرفت کشور و ماندگاری دانشمندان و در نهایت اشتغال پایدار می شود.

به گزارش آوای دانشجو از اهواز؛ تولید مبتنی بر فعالیت های دانش بنیان یکی از راهبردهای توسعه و پیشرفت کشور است و پس زمینه توسعه بسیاری از کشورهای دانش پایه است. این نوع توسعه ضمن پایداری، سبب ایجاد اشتغال آسان و کم هزینه نیز می شود.

پژوهش های کاربردی و ارتباط با صنعت شاه کلید اقتصاد دانش بنیان است و هر اندازه ارتباط دانش و صنعت تنگاتنگ باشد، این شعار راهبردی اقتصاد و تولید دانش بنیان محقق تر می شود. دانشگاه صنعت نفت یکی از دانشگاه های مهم و کلیدی کشور است که نمود ملموس ارتباط با صنعت است و این دانشگاه در دل صنعت متولد شده است.

دانشگاه صنعت نفت با داشتن ۴ دانشکده در اهواز؛ آبادان، تهران و محمود آباد در بخش های حیاتی صنعت نفت نیروی انسانی متعهد تربیت می کند. دکتر  محمد رضا خسروی نیکو دانشیار دانشگاه صنعت نفت بوده که در هفته پژوهش امسال بعنوان  پژوهشگر برتر وزارت نفت و پژوهشگر برتر در گروه فنی و مهندسی و در حوزه شیمی انتخاب گردید.

خسروی نیکو با اشاره به اینکه از اواخر سال ۸۷ در دانشگاه صنعت نفت و در گروه گاز این دانشگاه فعالیت خود را آغاز نموده است، اظهار داشت: دانشگاه صنعت نفت یک دانشگاه مهم و حیاتی برای کشور و صنعت نفت کشور است.

وی افزود: پویایی دانشگاه صنعت نفت سبب تحرک و ایجاد نوآوری و فناوری در بخش های مختلف صنعت نفت می شود و اساتید دانشگاه می توانند با انجام مطالعات کاربردی در جهت رفع نیازهای صنعت نفت، پتروشیمی، گاز و پالایش اقدامات موثری انجام دهند. وی بر این نکته تاکید می نماید که توسعه صنایع پایین دستی بخش نفت میتواند نقشی مهم و اشتغال آفرین در کشور داشته باشد

پژوهشگر برتر کشور در حوزه نفت و گاز ادامه داد: دانشگاه صنعت نفت با هدف رفع نیازهای صنعت نفت در بخش فنی و نیروی انسانی ایجاد شده است و با توجه به اینکه خوزستان یکی از قطب های انرژی کشور است، این دانشگاه بر فعالیت های پژوهشی مرتبط با صنعت نفت متمرکز است.

معاون دانشگاه صنعت نفت ادامه داد: باروی کار آمدن دولت حضرت آیت الله رئیسی رویکرد و نگاه به دانشگاه صنعت نفت تغییر کرده و وزیر محترم نفت که خود از دانش آموختگان این دانشگاه است؛ نگاه مثبتی بر خلاف گذشته به دانشگاه دارد و این تغییر رویکرد می تواند سبب پویایی و اثرگذاری بیشتر دانشگاه در بخش های فناوری و تربیت نیروی انسانی شود.

این پژوهشگر برتر کشور با اشاره به تحریم های ظالمانه غرب علیه صنعت نفت گفت: این توانمندی در دانشگاه صنعت نفت و دانشمندان کشور وجود دارد که این تحریم ها را بی اثر سازند. با توجه به ارتباط تنگاتنگ این دانشگاه با صنعت نفت می توان با نیاز سنجی درست؛ نیروی انسانی مورد نیاز این صنعت را تامین نمود و پژوهش های مورد نیاز صنعت نفت را به سرانجام رساند.

وی ادامه داد: دانش آموختگان این دانشگاه بالاترین ماندگاری را در صنعت نفت دارند و این دانشگاه طی ۸ دهه گذشته با تربیت نیروی انسانی متعهد و خلاق، صنعت نفت کشور را سرپا نگه داشته است.

خسروی نیکو گفت: اساتید این دانشگاه به دلیل ماهیت دانشگاه، در بطن صنعت هستند و در طول تابستان در صنعت نفت فعالیت می کنند و این یک فرصت برای شکل گیری حقیقی مساله ارتباط صنعت و دانشگاه است. دانشجویان دانشگاه به راحتی با صنعت ارتباط دارند و از نظر فنی بسیار توانمند هستند.

وی ادامه داد: یکی از توانمندی های دانشگاه این است که در بخش دانشگاهی می توانیم از تجارب و دانش مهندسان شرکت نفت که در دل صنعت حضور دارند، مستقیم بهره بگیریم که این ارتباط قوی به رشد فنی مجموعه کمک کرده است.

معاون دانشگاه نفت با اشاره به کاربردی بودن پژوهش در کشور بیان داشت: باید بتوان به این پژوهش ها سمت و سوی کاربردی داد و علاوه بر مطالعات دانشگاهی به سمت صنعتی کردن پژوهش ها حرکت کنیم که این مسیر را در اختراعات خودمان پیگیری کردیم.

این استاد برجسته حوزه نفت تاکید کرد: شعار دانش بنیان که رهبری انقلاب بدان اشاره داشتند، فرصت خوبی برای توسعه کشور است و معتقدم اگر دانشگاه صنعت نفت تقویت شود و مشکلات تحمیلی به آن حل شود، نقش مهمی را در توسعه فعالیتهای دانش بنیان می تواند ایفا کند.

خسروی نیکو افزود: برای ایران قوی شدن مسیری جز رفتن به سمت حوزه دانش بنیان و رفع نیازهای کشور نداریم. دانش بنیان و تولید ثروت و اشتغال اکسیر رهگشای امروز کشور است.

معاون آموزشی دانشگاه با اشاره به شعار سال و اهمیت دانش بنیان، بیان داشت: برای اینکه پژوهش ما مولد و ثروت آفرین باشد، باید به سمت پژوهش مبتنی بر دانش بنیان حرکت کنیم و این سبب پیشرفت کشور و ماندگاری دانشمندان و در نهایت اشتغال پایدار می شود.

وی درباره نحوه انتخاب خود به عنوان تنها پژوهشگر برتر حوزه نفت و گاز در کشور گفت: بنده در طی سالها بیش از ۸۰ مقاله در مجلات معتبر منتشر کردم و در کنفرانس های معتبر علمی حضور داشتم. در حوزه تالیف کتاب با هدف رفع نیازهای صنعت نفت، کتاب چاپ کردم و پروژه های صنعتی متعددی در ارتباط با صنعت نفت انجام داده ام. مدارک و مستندات پژوهشی و فناورانه اینجانب  طی چند مرحله داوری در وزارت نفت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  بررسی گردید و از بین کلیه متقاضیان به عنوان پژوهشگر برتر کشور در گروه فنی و مهندسی در حوزه مهندسی شیمی معرفی شدم.

این استاد برجسته و معاون دانشگاه نفت درباره فعالیت دانش بنیانی گروه خود، اظهار داشت: در راستای تحقق شعار سال با همکاری دوستان به حل یکی از چالش های زیست محیطی صنایع پتروشیمی مستقر در ماهشهر ورود کردیم.

وی درباره جزئیات این ثبت اختراع گفت: برای حل مسایل ضایعات پتروشیمی ها که در محیط بلااستفاده رها و باعث آسیب به طبیعت می شد، یک روند تولیدی و دانش بنیانی طراحی کردیم تا از این ضایعات ماده شیمیایی مهم و پرکاربردی را تولید کنیم.

خسروی نیکو افزود:  با همکاری دانشمندان جوان کشورمان، برای نخستین بار در کشور ماده پر کاربرد و حیاتی بنزویئک اسید را از دل این ضایعات تولید کردیم که علاوه بر حل چالش های زیست محیطی، سالانه از خروج ۳میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می کند.

این استاد برجسته دانشگاه نفت با اشاره به تفکر “ما می توانیم” گفت: توانستیم در منطقه صنعتی ویژه ماهشهر برای نخستین بار این ماده مهم را از ضایعات صنایع پتروشیمی تولید و کشور را از واردات این محصول رهایی بخشیم. روش و فرآیند بکار گرفته شده در این کارخانه کاملا خلاقانه و دانش بنیانی بوده و تاکنون هیچ شرکتی از این روش برای تولید این محصول استفاده نکرده است.

خسروی نیکو افزود: این ماده کاربرد زیادی در صنایع مختلف از جمله رنگ و رزین و مواد نگهدارنده و آرایشی و بهداشتی دارد. با تولید این ماده توانستیم به طور مستقیم ۱۵ و غیرمستقیم برای بیش از ۳۰۰ نفر اشتغال ایجاد کنیم.

انتهای پیام