نقش مردم در پویایی تولید و مهار تورم/خوزستان تکیه گاه مطمئن و شتاب بخش تولید است
نقش مردم در پویایی تولید و مهار تورم/خوزستان تکیه گاه مطمئن و شتاب بخش تولید است
خوزستان با داشتن منابع سرشار انسانی و زیر زمینی بویژه در بخش کشاورزی و صنایع نفت و گاز و گردشگری می تواند نقش ویژه در رشد و پویایی تولید و کشیدن افسار تورم داشته باشد.

به گزارش اوای دانشجو از اهواز، مقام معظم رهبری هرساله با توجه به نیاز و ارزیابی های صورت گرفته از کشور، مطلع آغازین سال را با یک شعار نامگذاری می کنند که جهت گیری های خرد و کلان کشور را تنظیم و راهبری می کند و در طی یک دهه گذشته با توجه به تمرکز دشمن برای آسیب به معیشت مردم و ایجاد نارضایتی عمومی و اجتماعی با فروپاشی اقتصادی، مقام معظم رهبری شعارهای سال را اقتصادی نامگذاری کردند.

سال ۱۴۰۲ نیز با نگاه راهبردی و دقیق مقام معظم رهبری به رشد تولید و مهار تورم نامگذاری شدند که در این برهه خوزستان با توجه به ظرفیت های عظیم و راهبردی که دارد می تواند نقش کلیدی در تحقق شعار سال ایفا کند. مدیریت منابع و سیاستگذاری درست می تواند این امر را محقق کند.

تحقق شعار سال یک راهبرد بلند مدت و در مسیر شعار سالهای قبل است و یک زنجیره بهم متصل است. اصلاحات اساسی در ساختار اقتصادی از جمله بودجه نویسی، اصلاح ساختار نظام بانکی، بهینه سازی مصرف در بخش های کشاورزی، مصرف خوراکی و مصرف بنزین، اصلاح ساختارهای صندوق های تامین اجتماعی، مهار بانک های خصوصی از جمله اقدامات بلند مدتی است که می تواند تحقق بخش تولید باشد.

مردم بازیگردان اصلی رشد تولید و مهار تورم هستند

عادل اعظمی کارشناس حوزه اقتصاد در این باره اظهار داشت: مشارکت دادن مردم بخش مهم و حیاتی شعار سال است و برای رشد تولید نیاز به همراهی مردم داریم. به طور مثال برای تولید یکی از نقش های مهم مردم، آوردن سرمایه های خود برای تولید است.

وی افزود: اگر مردم اطمینان کنند و سرمایه خود را از طریق بورس یا اوراق مشارکتی و یا مسیرهای دیگر به چرخه تولید واحدهای صنعتی بزرگ و کوچک کنند، می توان امیدوار بود رشد شتاب گیرد و از طرفی این فضای دلالی و واسط گری مخرب کم رنگ می شود.

این کارشناس اقتصاد معتقد است توجه به معیشت مردم دیگر روی سکه شعار سال است و هر چند طی دوسال دولت رئیسی با وجود مشکلات منابعی ، معیشت کارگران بعنوان سربازان اصلی خط مقدم تولید خیلی مناسب شده است. این مساله انگیزه و بهره وری را میتواند جهش بخشد.

اعظمی ادامه داد: در بخش دوم شعار سال، یعنی مهار تورم باز بازیگر و محور اصلی مردم هستند و مردم با پشتیبانی از پول ملی می توانند نقش افرینی کنند. شرایط تورمی فضای دلال گری را توسعه داده و مردم نگران از این شرایط بالاجبار سمت خرید دلار و طلا و ملک و ماشین روی اوردند.

بساط فضای دلالی باید از اقتصاد کشور رخت ببندد

وی ادامه داد: مردم اینگونه تصور می کنند که با این کار سرمایه خود را حفظ می کنند، حال انکه فقط ارزش پول ملی را کاهش می دهند. سیاستگزاری درست و اطمینان بخش به مردم راه حل است و باید مردم مثل مردم روسیه و ترکیه که وقتی ارزش روبل و لیر کم شد، با اتش زدن دلار توانستند ارزش پول خود را حفظ کنند.

این فعال اقتصادی با اشاره به ظرفیت مناطق ازاد، ارتباط دریایی و تولید برق تاکید کرد: در استان صنایع عظیم مثل فولاد و پتروشیمی دارن که به همین سبب بعد از تهران، بیشترین ارزاوری را خوزستان دارد و باید به سمتی رویم که آقایی دلار بشکند و دلارهای جعلی و تلگرامی زندگی مردم را متاثر نکنند.

طرح ۵۵۰ هزار هکتار کشاورزی مقام معظم رهبری نقش ویژه در تامین امنیت غذایی و استقلال غذایی دارد

اکبر بهاری کارشناس حوزه کشاورزی و محیط زیست با اشاره به ظرفیت کشاورزی خوزستان گفت: جلگه خوزستان دارای زمین های مستعد و با درصد مواد غذایی بالایی است و رودهای جاری با کیفیت بالا و از طرفی روزهای آفتابی فراوان خوزستان را به بهشت کشاورزی تبدیل کرده است.

وی افزود: جهادکشاورزی در تحقق شعار سال و صنعتی کردن کشاورزی و رسیدن به کشاورزی پایدار بسیار مهم است و متاسفانه الان جهادکشاورزی این نقش افرینی را ندارد و باید به سمتی برویم که براساس توانمندی هر شهر، کشاورزی ومحصول مناسب تعریف کنیم. استفاده بهینه با بهره وری بالا از منابع اب و خاک می تواند تولید را تضمین کند.

بهاری افزود: برای رقابتی کردن کشاورزی و توسعه صادرات در بخش کشاورزی باید نیازهای غذایی کشورهای هدف را شناسایی کنیم و مطابق ذائقه انان تولید و بسته بندی و صادرات کنیم. در بخش دامپروری ظرفیت پرورش گاومیش در خوزستان تاکنون جدی گرفته نشده است.

وی افزود: یکی از طرح های مهم کشاورزی که از سال ۷۵ در استان خوزستان کلید خورده و متاسفانه تاکنون نهایی نشده است طرح ۵۵۰ هزار هکتار کشاورزی مقام معظم رهبری است که یک فاز آن در دولت قبل به پایان رسید ولی ادامه آن نیاز به همت و برنامه ریزی جدی دولت است که در صورت تحقق آن در بخش تولید محصولات کشاورزی و استقلال غذایی، خوزستان یک جهش ملموسی خواهد داشت.

مسیرهای صادراتی بازرگانان خوزستان به عمان و عراق باید تقویت شود

شهلا عموری رئیس اتاق بازرگانی اهواز درباره نقش خوزستان در تحقق شعار سال معتقد است که قبل از هر چیز همه دستگاه ها مکلف و ملزم در این مسیر شوند.

وی با اشاره به نقش تجارت خارجی با کشورهای همسایه از جمله عراق و عمان و ..در رشد تولید و مهار تورم گفت: برای اینکه صادرات ارزاور شکل گیرد علاوه بر داشتن زیرساخت های لازم، نیاز به ثبات اقتصادی داریم زیرا نواسانات در تصمیم گیری و نواسانات در بخش ارزی صادرات را کند می کند.

رییس اتاق بازرگانی اهواز گفت: اتاق بازرگانی در مسیرهای مختلف از جمله تعامل با کشورهای منطقه دنبال گشایش صادرات است که با حل مشکلات تجار و بازرگانان خوزستان و حضور در بازارهای جهانی می توان به تحقق شعار امیدوار بود.

علی دهقانی رئیس کل دادگستری استان خوزستان با اشاره به حمایت قضایی از تولید گفت: حمایت از تولید گر و برخورد با اخلاگران اقتصادی در سرلوحه کار این دستگاه است و برای حمایت از تولید با توجه به ظرفیت اقتصادی خوزستان، از ظرفیت های تولید استان بازدید میدانی کرده و مشکلات را حل خواهیم کرد.

وی افزود: رشد تولید با ایجاد اشتغال و ثبات اقتصادی نقش مهمی در کاهش بزه و جرم دارد و هر اندازه تولید شتاب گیرد امنیت اقتصادی بیشتر تامین می شود.

بازگشت بیش از ۲ هزار کارگر به کار با ورود دستگاه قضایی خوزستان

رئیس کل دادگستری خوزستان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در ستاد اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دادگستری خوزستان در حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی استان در سال گذشته، گفت: با رسیدگی به درخواست‌های وارده به این ستاد، ۲۳۴۰ کارگر به کار بازگشته و یا از اخراج آنان جلوگیری شد.

دهقانی با بیان این که هدف از تشکیل این ستاد، بررسی مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی و کمک به رفع موانع تولید است، افزود: در این مدت با ورود ۲۵۱ درخواست به دبیرخانه این ستاد، ۱۶۰ جلسه تشکیل و ۲۵۸ مصوبه به تصویب اعضاء رسیده است که با اجرایی شدن آن‌ها، مشکلات ۹۸ واحد صنعتی مرتفع شد.

این مقام قضایی گفت: با پیگیری‌های انجام شده و اقدامات صورت گرفته، از تعطیلی ۱۵ واحد تولیدی جلوگیری و هفت واحد تولیدی نیز به چرخه تولید بازگشتند.

انتهای پیام