دانشگاه کشاورزی خوزستان آمادگی حل مساله آتش زدن  بقایا گیاهی را دارد
دانشگاه کشاورزی خوزستان آمادگی حل مساله آتش زدن  بقایا گیاهی را دارد
رئیس دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان گفت: آموزش و اقناع عمومی و توسعه فناوری های نوین رویکرد و راهکار دانشگاه برای حل معضل آتش زدن بقایای گیاهی در خوزستان است.

به گزارش آوای خوزستان  در اهواز، جمال فیاضی در سومین رویداد«کشاورزی بهره ور و مدیریت بقایای گیاهی» با اشاره به امضای تفاهم نامه همکاری مشترک علمی و ترویجی دانشگاه با اداره کل محیط زیست خوزستان اظهار داشت: مدیریت بقایای گیاهی یک مقوله علمی و نیازمند داشتن رویکردهای علمی و فناوری و ترویجی است.
وی با اشاره به توانمندی علمی این دانشگاه در حوزه های علمی و ترویجی گفت: دانشگاه یکی از رویکردهای که دنبال می کند، کشاورز محور است و برای چالش‌های مختلف آغوش خود را به روی کشاورزان باز کردیم.
رییس دانشگاه کشاورزی خوزستان با اشاره به اولویت ترویج و اقناع برای غلبه بر چالش‌های مثل سوزاندن بقایای گیاهی گفت: کشاورزان باید نسبت به اثرات سو سوزاندن آگاهی یابند و اگر این اتفاق رخ داد، همراهی می کنند.
فیاضی افزود: حل معضل سوزاندن بقایا علمی است و آمادگی همکاری علمی همه جانبه با دستگاه های مختلف را داریم.
رئیس دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان گفت: آموزش و اقناع عمومی و توسعه فناوری های نوین رویکرد و راهکار دانشگاه برای حل معضل آتش زدن بقایای گیاهی در خوزستان است.
وی گفت: مراکز رشد و فناوری دانشگاه آمادگی دارد در حل این مسأله راه حل های نوین و فناورانه ارایه دهند.
در ادامه رویداد داود میرشکار مدیرکل سازمان محیط زیست با تشکر از اقدامات دانشگاه کشاورزی خوزستان در ایجاد نگاه و رویکرد علمی در حل مسایل زیست محیطی افزود: متاسفانه سوزاندن بقایا و پسماندهای گیاهی به معضلی عمومی تبدیل شده و در سراسر کشور با این پدیده مخرب روبرو هستیم.
وی گفت: توانمندی علمی خوزستان به شکل است که اگر همراهی همه باشد میتوانیم علاوه بر غلبه بر مشکلات استان، راهکاری نوین و فن‌آورانه به سایر استانها ارایه دهیم.
این مقام مسئول افزود: استان خوزستان از قطب های کشاورزی است و این علاوه بر یک فرصت مهم لازم است به همین میزان اهمیت و حساسیت در مقوله سوزاندن بقایا داشته باشیم که محیط زیست حفظ شود.
وی با تبریک هفته محیط زیست با شعار « سهم من در تداوم حیات» گفت: اصل۵۰ قانون اساسی یکی از اصول اساسی در حمایت از محیط زیست است و علاوه بر حمایت قانونی و حقوقی رویکرد ما، علمی و آموزشی است.
میرشکار گفت: در شیوه های اقناعی نیاز به نوآوری و بازبینی داریم که در اداره کل تلاش های زیادی در این زمینه شده است به طوری که کشاورز باید با پیامدهای منفی آتش زدن بقایا، آلودگی‌های محیطی، بیمارهای تنفسی، نابودی خاک و گیاه آشنا شود.
وی ادامه داد: خوزستان تنها بخش بین النهرین است که هنوز دارای جنگلهای بین النهرینی است و متاسفانه در عراق و سایر کشورها تخریب شده است و این میراث در صورت آتش سوزی خسارت معنوی زیادی وارد می‌کند.
میرشکار تاکید کرد: ۹۹درصد آتش سوزی های جنگلها عمدی و توسط عوامل انسانی است که در کنار کار اقناعی، عوامل حقوقی و قانونی را نیز باید بکار بگیریم.
وی گفت: قوانین بازدارنده و برخورد کننده  در مواجهه با کسانی که به آتش زدن بقایا اقدام میکنند لحاظ شده که برای همین منظور شعب ویژه رسیدگی به جرایم ضد زیست محیطی در استان تعبیه شده است.
انتهای پیام