امام جمعه موقت اهواز: شهدا به عنوان اسوه و الگوی تربیتی به جامعه معرفی شوند
امام جمعه موقت اهواز: شهدا به عنوان اسوه و الگوی تربیتی به جامعه معرفی شوند
امام جمعه موقت اهواز با اشاره به الگوپذیری و تربیت پذیری جوانان، گفت: شهدا باید به عنوان اسوه و الگوهای تربیتی به جامعه معرفی شوند.

حجت‌الاسلام میر احمدرضا حاجتی روز پنجشنبه در آیین سالگرد شهادت امیر سرلشکر مسعود منفرد نیاکی فرمانده وقت لشکر ۹۲ زرهی اهواز که در مسجد امیرالمومنین (ع) این لشکر در اهواز برگزار شد، افزود: شاید این سوال برای سربازان جوان پیش آید که در این گرما و هوای شرجی چه دلیلی دارد درباره شهیدی صحبت کنیم که بیش از ۳۰ سال از زمان شهادتش گذشته است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که قصه شهید، داستان یک شخص تنها نیست بلکه تاریخ یک مملکت چند هزار ساله است و ما در این جلسه جمع شدیم تا از عزت و شرف و ناموس خود پاسداری کنیم.

 وی اضافه کرد: دشمن در حال تبلیغات سوء و شبهه افکنی است و ما را متهم به مرده پرستی می‌کند، این در حالیست که اگر بصیرت نداشته باشیم سلاح ما کارآمد نخواهد بود و اگر اعتقاداتمان قوی نباشد، در میدان نبرد، سلاح دردی از ما دوا نمی‌کند.

انسان بی الگو راه را گم می‌کند

حجت الاسلام حاجتی بزرگداشت شهدایی همچون منفرد نیاکی را عمل به توصیه قرآن دانست و ادامه داد: هرکسی در زندگی الگویی دارد و به کسی اقتدا می‌کند؛ گاهی یک هنرمند و سلبریتی الگوی افراد می‌شوند که در همان سطح رشد فکری و شخصیتی خواهند داشت و گاهی نیز یک شخصیت الهی، امام یا پیامبر اسوه می‌شود بنابراین ما باید برای جوانان خود اسوه و الگو ارایه کنیم، چرا که انسان بی الگو و بی اسوه، راه گم می‌کند.

وی با اشاره به الگوپذیری و تربیت پذیری جوانان، بیان کرد: شهدا الگوهای تربیتی هستند و باید آنها را به جامعه معرفی کنیم چرا که اگر جوانان هماند این الگوها تربیت شوند، ایران اسلامی را هیچ نیرویی تهدید نخواهد کرد.

حجت الاسلام حاجتی ادامه داد: شهید منفرد نیاکی اسوه خوبی برای لشکریان است و به همین دلیل است که باید از او صحبت کنیم؛ او شخصیتی است که باید مورد کنکاش و رمز گشایی قرار گیرد و اگر ارتش، سپاه و بسیج مشابه افرادی مثل شهید منفردنیاکی باشد، بدانید که به بالاترین قدرت خود رسیده است.

وی با تشریح برخی وقایع تاریخی جنگ‌های ایران گفت: در تاریخ ۲۵۰ سال اخیر ایران با حوادث به شدت تکان دهنده‌ای روبه رو می‌شویم؛ به طور مثال در سال ۱۲۰۶ پس از یک جنگ چند ماهه ۲۵۰ هزار کیلومتر، معادل ۱۵ استان، و یک هزار و ۳۶۰ کیلومتر نوار ساحلی، در معاهدات گلستان و ترکمانچای از ایران جدا شد.

امام جمعه موقت اهواز افزود: در سال ۱۳۱۹ یک ژنرال فرانسوی که مسوول آموزش نیروهای ایرانی در زمان جنگ جهانی دوم بوده در خاطراتش گفته که ارتش ایران در مقابل دشمن ۲ ساعت هم نمی‌تواند مقاومت کند، و دیدیم که در حمله نیروهای متفقین نیز نتوانست مقاومت کند. همچنین از تیمسار نیم‌باشیان به عنوان یکی از معروفترین فرماندهان ارتش پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نقل است که ارتش شاهنشاهی خیلی قوی شده اما اگر با عراق درگیر شویم محاسبه کردیم که سه روز می‌توانیم مقاومت کنیم و می‌خواهیم به دو تا سه هفته ارتقا دهیم و با کمک آمریکایی‌ها می‌خواهیم به جایی برسیم که اگر ارتش عراق حمله کرد بتوانیم یک ماه مقاومت کنیم.

وی با انتقاد از طرح شعار “رضا شاه روحت شاد” از سوی برخی افراد گفت: اکنون می‌خواهند رضا شاه را در فضای مجازی تطهیر کنند؛ این شاه خائن، بی‌عرضه، دلاک حمام، چاقوکش معروف محلات تهران، قزاقی که اول دسته عزاداری برای امام حسین راه می‌انداخت و به سرش گل می‌مالید، اما وقتی شاه شد اولین کاری که کرد ممنوعیت عزاداری بود.

حجت الاسلام حاجتی با بیان اینکه سرگذشت شهید منفرد نیاکی باید برای همه بازگو شود، اضافه کرد: در سالگرد شهادت منفرد نیاکی، باید فرماندهان به مدارس و دبیرستان‌ها بروند و او را معرفی کنند و بگویند که وی چه نقشی در دفاع مقدس و آزادسازی حمیدیه و سوسنگرد داشت و اگر او نبود لشکر ۶ زرهی مجهز عراق عقب نشینی نمی‌شد.

وی با بیان اینکه منفرد نیاکی‌ها امروز سند افتخار ما هستند، افزود: شهید منفردنیاکی نه تنها افتخار ارتش جمهوری اسلامی، بلکه یک الگو برای جوانان ما، برای ارتش، سپاه، بسیج و نیروی مقاومت در کل منطقه ست. این افراد را باید شناخت و باید این روحیه به سرباز و ارتشی ما منتقل شود تا شکست ناپذیر شوند.

بر اساس این گزارش، امیر سرلشکر مسعود منفرد نیاکی فرمانده وقت لشکر ۹۲ زرهی اهواز و جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش در جنوب در تاریخ ۶ مرداد ۱۳۶۴ به عنوان ناظر آموزش در رزمایش لشگر ۵۸ تکاور ذوالفقار که در شرایط واقعی جنگی لشگر اجرا شد شرکت کرد و پس از ۳۳ سال خدمت پرافتخار سربازی، در میدان آموزش و تمرین نظامی به درجه رفیع شهادت نایل شد.

وی مسوولیت‌هایی همچون فرماندهی در عملیات‌های بزرگ طریق‌القدس، فتح‌المبین، بیت‌المقدس، والفجر و رمضان را برعهده داشت و در سمت فرماندهی لشکر ۹۲ زرهی خوزستان و فرمانده قرارگاه فتح بارها در عملیات‌های دوران دفاع مقدس شرکت کرد.