درآمدهای شهرداری اهواز چگونه محقق می شود؟ آینده شهر اهواز چگونه خواهد بود؟/بخش اول
درآمدهای شهرداری اهواز چگونه محقق می شود؟ آینده شهر اهواز چگونه خواهد بود؟/بخش اول

به گزارش خبرگزاری آوای خوزستان از اهواز، شهر و شهرداری با زندگی هر شهروندی تناظر یک به یک دارد و همه ما روزانه زندگی مان با خدمات و اقدامات شهرداری گره خورده است. شهر تمیز همان قدر که در سلامت و نشاط مردم موثر است، شهر شلوغ و بی برنامه نیز انسان را خسته و […]

به گزارش خبرگزاری آوای خوزستان از اهواز، شهر و شهرداری با زندگی هر شهروندی تناظر یک به یک دارد و همه ما روزانه زندگی مان با خدمات و اقدامات شهرداری گره خورده است. شهر تمیز همان قدر که در سلامت و نشاط مردم موثر است، شهر شلوغ و بی برنامه نیز انسان را خسته و درمانده می کند.

شهرداری اهواز پس از یک دوره هیجانی و پر تنش این روزها، روزهای آرامی را می گذارند و وجود برنامه و داشتن آینده برای شهرداری و شورای شهر لمس می شود. برای صحت سنجی این حس خوشایند؛ مصاحبه ی را با آقای مهدی آذربایجانی معاون اقتصادی شهرداری اهواز که اتفاقا تخصص در حوزه مدیریت و اینده پژوهشی دارد، انجام دادیم. در بخش اول مصاحبه به چالش های ساختاری و اولویتی شهرداری پرداختیم و در بخش دوم به شاخص های اهواز زیبا پرداخته شده است.

آوای خوزستان:اصلی ترین موضوع که با بخش اقتصادی و درامدی شهرداری مرتبط است، مساله درامدهای پایداراست. تراکم فروشی و خام فروشی املاک نزدیک ترین و نادرست ترین مسیری است که شهر می تواند برای درامد خود انتخاب کند، شما در شهرداری چه مسیری را انتخاب کردید؟

آذربایجانی: با سلام و تشکر از اینکه به مساله اداره شهر با نیت کمک و خیرخواهی می پردازید.شهرداری اهواز در این دوره جدید سخت ترین مسیر را انتخاب کرده و برای اداره شهر در این مدت تا حالا ملکی نفروختیم حتی یک متر زمین!

با همه این مسایل، از پیشرفت شهر ذره ای عقب نشینی نکردیم. با همه تنگناهای مالی حتی افتتاحیه های آسفالت رو مستمر داریم. همین پروژه چهارشیر که شما دیدید دو هفته پیش در حقیقت به مردم تقدیم شد بالاخره یک مسیری بود که معطل مانده بود و مردم با مشکل روبرو بودند که با یک کار جهادی سامان دادیم. یا همین پروژه میدان شهید چمران را که مستمر و با قدرت پیگیری می کنیم و ان شاءالله به سرعت حل شود .

محرومیت زدایی و عدالت در مناطق محروم از بابت خدمات شهری از دیگر اولویت های مهم شهرداری است. همین پل ششم در اولویت است که سریع و با کیفیت تحویل داده شود. برای همه این پروژه ها تا حالا ملکی هم نفروختیم. ما بر این اعتقادیم که در حقیقت باید به ارزش افزوده ملک بیافزایم و از خام فروشی پرهیز کنیم.

آوای خوزستان:با همه این اوصاف ریل گزاری برای اینکه مساله حقوق و درآمد در شهرداری به یک ثبات همیشگی برسد؟

آذربایجانی: ببینید درآمد های شهرداری سه موضوع دارد. یکی در حوزه درآمد های سیاستی است که همان ارزش افزوده و آلاینده که عمدتا توسط امور مالیاتی وصول می شود که ما طبق قانون یک افزایشی را حداقل باید داشته باشیم. تقریبا یک سوم درآمد ما این مسیر هست.

یک سری از درآمدها؛ درآمدهای شهرسازی است، صدور پروانه و اینها  و ماده ۱۰۰ که ما باید ماده ۱۰۰ را ببریم به سمت کاهش تخلفات و درآمد مطلوبی نیست. ما باید سعی می کنیم عوارض ها را منطقی کنیم که خوب لوایحی را به شورا تقدیم کردیم. این عوارض ها باید منطقی و عادلانه باشد یعنی کسی که برج سازی می کند به سهم خود در توسعه شهر کمک کند و این طوری هم نباشد کسی که دو واحد برای زندگی خود می سازد دچار مشکل شود. این یک بخشی از درآمد های ماست.

یک بخش دیگری از درآمد های ما، درآمد های حوزه ی سرمایه گذاری و مالی است که ما  پیش بینی اخذ تسهیلات را داریم و استفاده از ظرفیت های بانکی و بورسی که روش های نوین تأمین هست که ما بتوانیم از ظرفیت های بانکی و بورسی سرمایه های خرد استفاده کنیم.

آوای خوزستان:اینجا که مساله سرمایه گذاری و بانک پیش آمده، مساله وام بانک ملت کی قرار است به سرانجام برسد؟

آذربایجانی: مسئله بانک ملت که یک مسئله جدی و از گذشته انباشته شده است. شهرداری در سال ۸۳ یک وامی گرفته با دلار ۸۰۰ تومان و امروز ما باید با دلار ۳۰ هزار تومان تسویه کنیم هم صال وام و هم جریمه و هم سود! یعنی مثلا عددی که شاید می شده ۶ میلیارد تومان همان موقع با دلار ۸۰۰ تومن تسویه کرد، الان ۴۵۰ میلیارد تومان اصل، سود و جرایم این بدهی است که باید شهرداری بپردازد.

 برای حل این مساله ببیکار ننشستیم و با بانک ملت مذاکراتی کردیم و حقیقتا بانک ملت هم استان خیلی همراهی و کمک کردند و هم مرکز تا ما بتوانیم این مسئله را حل بکنیم و منتظریم مصوبات آن بیاید تا ما بتوانیم بخشی از پرداخت ها را انجام دهیم.

آوای خوزستان:از قدیم الایام هر شهرداری یا شورای می آمد از انبساط نیرو و نیروی مازاد در شهرداری صحبت می کرد، برای حل این مساله چه چاره اندیشی شده است؟

آذربایجانی: ببینید ما دو تا قصه داریم در حوزه سازمان، هم ساختار ها را داریم و هم عوامل. ساختار همان چارت و تشکیلات و اینها که باید اینها اصلاح شود و آقای فردایی این اصلاح ساختار را در برنامه خود قرار داده و مساله دوم در حوزه برنامه ریزی کاری هست.

در حوزه توانند سازی نیروها حالا بحث های آموزشی و انگیزشی مدنظر است. یکی از انگیزش ها برای ایجاد تحول و بکارگیری نیرو مساله حقوق است که این را باید سامان دهیم که افرادی که برای سازمان تلاش بیشتری می کنند تشویق شوند.

آوای خوزستان:در کنار همه این مسایل روزمره، افقی برای شهری ترسیم کردید؟ می شود اهواز را در چند سال اینده متفاوت از امروز دید؟

آذربایجانی: در مدیریت شهری یک افق بلند مدت و یک افق کوتاه مدتی وجود دارد و بالاخره باید فضا ایجاد شود. شهر اهواز از لحاظ ظاهری و مسائل بدیهی خدمات شهری دارای مشکلاتی بوده ولی این دلیل نشده از حرکت به سمت چشم اندازها غفلت کنیم.

یک سری امور اولویت فوری دارند و باید سریع رسیدگی شود به طور مثال همین سگ های ولگرد که کارهای خوبی شده و اگر دقت کنید انصافا نسبت به چندماه قبل خیلی کم شده است ولی البته هنوز هست. یا مسئله برداشت نخاله ها و روشنایی معابر و حقوق های عقب افتاده و مسائلی که احساس کردیم باید به صورت فوری به آن پرداخته شود و تغییراتی صورت گیرد، تا آنجا که توان و قابلیت سیستم و توان خود ما نیز بود با اولویت به این مسایل رسیدگی کردیم. تا حدودی این معضلات برطرف شده است.

یک سری اتفاقاتی که شما می بنید در شهر رخ داده یک سری ریشه دارد که حل ریشه ای این مسئله ها می تواند به حل دراز مدت مسئله شود به عنوان مثال شما یک سری کارگرای زحمتکشی دارید که رفت و روب و فضای سبز را انجام می دهند اینها نیروی یک پیمانکاری و بخش خصوصی هستند که بصورت حجمی فعالیت می کنند. این اقدامات توسط افرادی انجام می شود که دارند برای پیمانکار کار می کنند و ارتباط سازمانی با شهرداری ندارند.

در این وسط به طور مثال می بینید شهرداری به تکالیف قانونی خود به پیمانکار خوب عمل کرده و مشکلی نیست ولی پیمانکار به تعهدات خود در قبال کارگران زحمتکش و عزیز کوتاهی کرده است و این وسط به جای اینکه از پیمانکار مطالبه شود، از شهرداری مطالبه و درب شهرداری تجمع می کنند این مسایل باید ریشه ی حل شود.

البته این را عرض کنم دراین وسط عده ی از نبود نظارت کافی سواستفاده کردند که دستگاهای نظارتی باید بررسی کنند و الان که شهرداری می خواهد نظارت کند و سامان دهد برخی افراد کارشکنی می کنند و از کاری که متعهد شدند؛ کم می کنند

برخی مواقع اگر می بینید در شهر کار به درستی انجام نمی شود، به خاطر این نبود نظارت های کافی است و این برای ما مشهود است. رفت و روب، نگهداری فضای سبز و جمع آوری به درستی انجام نمی گیرد. بخشی از این باید با اصلاح قرارداد و بخشی باید بوسیله فرهنگ سازی صورت گیرد و کار شهروندی باید انجام شود.

همین فرهنگ شهروندی جزو اولویت ها ست. مردم خوزستان زمینه های فرهنگی بالایی دارند و باید ما آموزش ها و فرهنگ سازی لازم را اماده کنیم.

انتهای پیام