از نسل بیبی بومرها تا نسل z ؛ علم بهتر است یا ثروت!
از نسل بیبی بومرها تا نسل z ؛ علم بهتر است یا ثروت!
نسل های دهه ۳۰ تا ۶۰ و اوائل دهه ۷۰ شاید دیگر هیچ وقت در تاریخ تکرار نشوند.

نسل های دهه ۳۰ تا ۶۰ و اوائل دهه ۷۰ شاید دیگر هیچ وقت در تاریخ تکرار نشوند.

▪️ نسل بیبی بومرها به افرادی گفته می شود که از سال ۱۳۲۴ تا ۱۳۴۲ متولد شده اند.(انفجار جمعیت پس از جنگ جهانی دوم)
▪️ نسل X کسانی هستند که از سال ۱۳۴۳ تا ۱۳۵۸ متولد شده باشند
▪️ نسل Y یا Millennials  به متولدین سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۷۴ می گویند(دهه شصتی ها در ایران)
▪️ اما نسل Z کسانی هستند که از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۰ به دنیا آمده باشند

بسیاری از سه نسل اول[به نسبت متفاوت] با کرسی یا چراغ علاءالدین خود را گرم کرده اند و با چراغ نفتی درس خوانده اند و بعدها روشنایی لامپ های تنگستنی و فلورسنت برایشان سحر آمیز بود. سپس به عصر رایانه وصل شدند و ناگهان، گجت ها، تلسکوپ جیمز وب و هوش مصنوعی آنها را مات و مبهوت کرد.

آنها، تاثیر ادیسون، برادران رایت، تسلا، ماشین بخار جیمز وات و انقلاب صنعتی، هنری فورد خالق خط تولید صنعتی و دیگران را در زندگی دیدند و زیردریایی کاپیتان نمو در سریال جزیره اسرارآمیز و داشتن ساعتِ مچیِ دیجیتال و زنگ دار کاسیو، نهایت تخیل آنها از پیشرفت های تکنولوژیک بود. 

در دهه ۶۰ و ۷۰ شمسی ثروتمندترین انسان روی زمین امثال سلطان برونئی بودند و شاید پسران و دختران جوان آن زمان، همواره خود را در قامت آن سلطان یا ملکه ایشان در رویاهایشان تصور می کردند.
تا حدود ۳۰ سال پیش در موضوع کارآفرینی، هر خانواده ای که بیشتر کار می کرد و نیروی کار بیشتری داشت، ثروتمند تر بود. بعدها اما تولید علم؛ ثروت اندوزی شد. هر کشوری که علم بیشتری تولید کرد، ثروتمند تر بود و اتفاقا کم تر هم کار می کرد.

کم کم شمایل تازه به دوران رسیده ها! ظاهر شد. پاناسونیک، سونی، آلکاتل، نوکیا، موتورولا. و… هم از راه رسیدند.
تلویزیون های سیاه و سفید به رنگی، سپس صفحه تخت و بعدها اولِد و اینک سه و چند بعدی تبدیل شدند.

وقتی “بیل گیتس”، کارآفرین و مالک ماکروسافت و “استیو جابز” خالق آیفون ظهور کردند و جزء ثروتمندان دنیا شدند، روی خوش علم برای تولید ثروت بهتر خودنمایی کرد.
اما کمتر کسی فکر می کرد که زمانی از راه برسد که این دو نیز از تخت سلطنت ثروتمندترینِ اشخاص جهان پایین بیایند. چرا که خیلی طول نکشید تا برند تسلای “ایلان ماسک” اعلام موجودیت کرد و شماره یک تنها ثروتمند جهان شد.
در سال ۱۸۶۵ ژول ورن نویسنده کتاب های علمی و تخیلی، کتابی به نام سفر به ماه منتشر کرد. ایلان ماسک قرار است با بلندپروازی بزرگتری، این ایده را چندین میلیون کیلومتر آنطرف یعنی زندگی در مریخ را پیاده سازی کند

همه اینها ذکر شد تا بدانیم نسل های بیبی بومرها،  x ها و Millennials شاهد تحولات عظیم تاریخی بوده اند که شاید دیگر هیچگاه در تاریخ تکرار نشوند.
اما هیچ فناوری جدیدی نسل z را مبهوت نمی کند و برایش تعجب آور نیست، چرا که این نسل، دیجیتالی های مادرزادی هستند.

اینک اما؛ “هوش مصنوعی”تمام ابعاد دنیای ما را تحت الشعاع خود قرار داده است.
ترسی همراه با هیجان، شبیه ترن هوایی که گویی تماشاگران هر لحظه منتظر سقوط این ترن هستند. حتی اگر احتمال افتادن آن یک در میلیارد هم باشد، ولی به هر حال همین احتمال اندک هم خطرناک است. کسی چه می داند ممکن است روزی همین یک در میلیارد هم محقق شود. به همین دلیل دانشمندان به تکاپو افتاده اند و می خواهند سازمانی به نام سازمان جهانی هوش مصنوعی درست کنند تا جلو تولید و انتشار بی ضابطه آنرا بگیرند و به جای اینکه ما صاحب آنها باشیم آنها صاحب اختیار ما انسان ها نشوند.

در نهایت اینکه؛ دنیای امروز و به ویژه آینده، دنیای تولید علم و فناوری خواهد بود. هر چه علم بیشتری تولید شود، ثروت هم افزون تر خواهد شد.

*اگر بخواهیم تخیلی تر و به اصطلاح قدری ژول ورنی تر به آینده نگاه کنیم، شاید نسل z همان نسلی باشد که با پیشرفت و تکمیل علم، برای بسیاری از بیماری ها درمان قطعی پیدا کند و طول عمر چند صد ساله را هم تجربه کند!