همزمان با هفته " محيط زيست " و در راستاي افزايش تعامل با نخبگان، سازمان هاي مردم نهاد و ارتباطات مردمي، با دعوت تعدادي از نمايندگان سمن هاي محيط زيستي استان از يكي از دكل هاي نفتي و نهالستان و قلمستان هاي شركت در اهواز بازديد به عمل آمد.

در همین راستا روز دوشنبه ۲۲   خردادماه ۱۴۰۲ (به مناسبت روز محیط زیست، فناوری های نوین، سمن ها و مشارکت های داوطبانه مردمی) تعدادی از نمایندگان سازمان های مردم نهاد در حوزه محیط زیست در دکل نفتی الغدیر و نهالستان و قلمستان واقع در شهرک نفت اهواز حضور پیدا کرده و با نحوه مدیریت پسماند و پساب دکل حفاری آشنا گردیدند.

در ابتدا، دکتر محمدرضا نادری، رییس اداره HSE و پدافند غیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، ضمن تبریک به مناسبت هفته ملی محیط زیست و عرض خیر مقدم حضور نمایندگان سازمان های مردم نهاد، به اهم برنامه های شرکت در زمینه کاهش آلودگی اشاره و اعلام نمود این شرکت در راستای نیل به توسعه پایدار، همواره حفاظت از محیط زیست و ممانعت از بروز آلودگی را سر لوحه امر قرار داده و در زمینه بهبود مستمر در حوزه محیط زیست اقدام می نماید. بدیهی است توسعه صنایع مختلف با برخی از اثرات منفی بر روی محیط زیست همراه خواهد بود، اما وظیفه هر صنعتی تدوین رویکردهایی جهت کاهش آثار سوء محیط زیستی می باشد.

 وی افزود: بازدید روز جاری به عنوان اولین گام در راستای تعامل و ارتباط بیشتر بین صنعت نفت و سازمان های مردم نهاد برنامه ریزی شده است. اطلاع رسانی از اقدامات و برنامه های عملیاتی خوب این شرکت در زمینه کاهش میزان انتشار آلاینده ها، نقش به سزایی را در جلوگیری از تعارضات و بدبینی ها و تقویت ارتباطات عمومی خواهد داشت.

دکتر نادری در ادامه اعلام نمود: این شرکت قصد دارد در آینده نیز متناسب با مناسبت های خاص محیط زیستی نظیر روز زمین پاک، روز هوای پاک، روز درختکاری و غیره، تدوام اینگونه بازدید را داشته باشد به نحوی که به مرور و با گذشت زمان، سازمان های مردم نهاد با کلیه برنامه های عملیاتی شرکت در راستای بهبود وضعیت محیط زیست آشنایی یابند.

در ادامه در زمان بازدید از دکل الغدیر متعلق به شرکت دریا ساحل (فعال در پروژه نگهداشت و افزایش تولید موسوم به ۲۸ مخزن این شرکت)، توضیحات فنی تخصصی در خصوص نحوه انجام مدیریت کنده های حفاری، پساب صنعتی و بهداشتی، پسماندهای عادی و اقدمات خوب صورت گرفته در راستای عمل به مسئولیت های اجتماعی توسط مسئولین مربوطه در دکل حفاری ارائه گردید.

رضا مرادی، رئیس حفاظت محیط زیست شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در این بازدید بیان کرد: این شرکت همواره در پروژه ها و فعالیت های صنعتی، خود را ملزم به رعایت الزامات و قوانین محیط زیستی کشوری دانسته به نحوی که کلیه فعالیت های در حال انجام در دکل حفاری در راستای تحقق این مهم می باشد. همچنین جهت تضمین انجام صحیح و مدیریت اصولی پسماندها و پساب ها، این شرکت کمافی السابق نسبت به پایش میزان آلاینده ها و اطمینان از عدم انتشار آلودگی ها مطابق با دستور العمل خوداظهاری سازمان حفاظت محیط زیست اقدام می نماید.

در ادامه نمایندگان سازمان های مردم نهاد از محل نهالستان ها و قلسمتان های این شرکت در منطقه شهرک نفت اهواز بازدید نمودند. گفتنی است این نهالستان ها در سال گذشته با استفاده از توان داخلی و نیروی انسانی متخصص این شرکت در زمینه فضای سبز و با هدف تحقق فرمان رهبری مبنی بر پویش کاشت یک میلیارد نهال در سطح کشور، احداث گردیده است. قابل ذکر است در سال گذشته تعداد یک میلیون قلمه و نهال در سطح ستاد و شرکت های بهره برداری تابعه آماده سازی گردید. در راستای توسعه این اقدام، هدف گذاری برای تولید پنج میلیون نهال در برنامه قرار گرفته است. در ادامه، مسئولین فضای سبز مدیریت عملیات غیرصنعتی به تشریح اقدامات صورت گرفته در این زمینه پرداختند.

شهرام حمیدی دهکردی، کارشناس مسئولیت اجتماعی روابط عمومی در این بازدید بیان کرد: شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب همواره با مردم، نخبگان و سازمان های مردم نهاد در ارتباط و تعامل بوده و در آینده نیز قصد داریم این بازدیدها و تعاملات استمرار داشته باشد.

در پایان پس از برگزاری جلسه پرسش و پاسخ، نمایندگان سازمان های مردم نهاد از برگزار کنندگان این بازدید قدردانی نموده و تسریع در اجرایی شدن برنامه های عملیاتی شرکت در زمینه کنترل آلاینده ها و تداوم برگزاری اینگونه بازدیدها را به منظور شفاف سازی اقدامات، تبیین انتظارات و نزدیک تر شدن دیدگاه جوامع بومی و صنعت نفت درخواست نمودند